آلودگی آب توسط صنایع تولیدی

آلودگی آب توسط صنایع تولیدی

آلودگی آب توسط صنایع تولیدی

از زمان انقلاب صنعتی تولید ما کارآمدتر شده است، علم پیشرفت بسیار بیشتری کرده است و زندگی ما را تغییر داده است. اما شاید هیچ چیز بدون پیامد نخواهد بود، تمام پیشرفت  هایی که در قرن های اخیر شاهد بوده اند، طیف گسترده ای از مشکلات را به همراه داشتند، که آلودگی آب یکی از آنهاست.علل آلودگی آب

آلودگی، به آلودگی محیط زیست با مواد مضر و زباله اشاره دارد که باعث تغییر قابل توجهی در کیفیت محیط اطراف می شود. آلودگی محیط زیست می تواند به عنوان آلودگی هوا، آلودگی آب و آلودگی صوتی طبقه بندی شود. آلودگی آب باعث می شود که آب برای آشامیدنی و دیگر اهداف مناسب نباشد. اساسا پنج منبع اصلی آلودگی آب – فاضلاب خانگی، کشاورزی، فاضلاب صنعتی، فاضلاب از مخازن سپتیک آب وجود دارد. تصفیه آب صنعتی

علل آلودگی آب صنعتی

· کمبود خط مشی

در بسیاری از کشورهای جهان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، سیاست های کنترل آلودگی بسیار زیاد وجود دارد. در بسیاری از کشورها، سیاست ها وجود دارد، اما بی تفاوتی مقامات اجرایی صنایع به تصویب چنین قوانینی باعث میشود که آنهارا به راحتی دور زنند. مضرات استفاده از آب آلوده

· استفاده از فن آوری های منسوخ

بعضی از صنایع هنوز هم به فن آوری های قدیمی که به مقدار زیادی از آلاینده ها نسبت به فن آوری های مدرن تولید می کنند، تکیه می کنند. صنایع اساسا سعی می کنند با استفاده از تکنولوژی های ناپدید شده از هزینه های بالای فن آوری های مدرن و پیشرفته اجتناب کنند، با اینکه این ها کمتر از فناوری های مدرن کارایی دارند.

· کمبود سرمایه

در بسیاری از کشورها، آب صنعتی تا قبل از تخلیه آن در رودخانه ها یا دریاچه ها به اندازه کافی مورد استفاده قرار نمی گیرد. این موضوع به ویژه برای صنایع کوچک است که سرمایه کافی برای سرمایه گذاری در تجهیزات کنترل آلودگی ندارند. عوارض فلزات سنگین موجود در آب

· رشد صنعتی ناخواسته

رشد صنعتی ناخواسته به آلودگی آب کمک می کند. گرچه رشد صنعتی موجب تقویت اقتصاد کشور می شود، ولی محیط زیست را بشدت کاهش می دهد، به خصوص زمانی که برنامه ریزی نشده باشد. رشد صنعتی همچنین می تواند به محل دفن زباله های مناسب کمک کند . نادیده گرفتن کامل قوانین کنترل آلودگی منجر به بروز برخی از پیامدهای منفی رشد صنعتی می شود.

استخراج مواد معدنی از طریق معدن و حفاری باعث آلودگی آب صنعتی می شود. عملیات استخراج معادن و حفاری زمین را برای فعالیت های کشاورزی بی فایده می سازد و هر گونه نشت تصادفی می تواند به آب های اطراف رسوخ کند و سپس به اقیانوس وارد شود. نشت نفت می تواند زمین و دریا را آلوده کند. زباله هایی که در حین استخراج معادن تولید می شوند، می توانند محتوای نمک و مواد معدنی آب را افزایش داده و سطح pH آن را تغییر دهند. معادن نیز سطح آب زیرزمینی را آلوده می کند.

اثرات آلودگی آب صنعتی

زباله های تولید شده در فرایندهای مختلف صنعتی می توانند تغییرات زیر را در زمانی که آنها درون آب ریخته می شوند، تغییر دهند.

· اثرات بر روی اکوسیستم

آلودگی صنعتی می تواند بر روی اکوسیستم تاثیر بگذارد. آب مورد استفاده در فرآیندهای صنعتی مختلف در تماس با مواد شیمیایی سمی، فلزات سنگین، لجن آلی و حتی لجن رادیواکتیو قرار میگیرد. بنابراین، هنگامی که چنین آب آلوده به اقیانوس و یا سایر آبهای دیگر بدون هیچ گونه تصفیه ای وارد شود، برای هر نوع استفاده انسانی و کشاورزی مناسب نمی باشد.

· آلودگی گرمایی

· نیروگاه حرارتی

لجن رادیواکتیو که در پایین آب ذخیره میشود می تواند برای چندین دهه بسیار بالا رادیواکتیو باقی بماند و خطرات جدی سلامت مردم را در این مناطق ایجاد کند. راکتورهای هسته ای منبع اصلی آلودگی حرارتی در کنار نیروگاه ها نیز هستند. آلودگی حرارتی به افزایش دمای آب محیط اشاره دارد. این می تواند تاثیر منفی بر زندگی آبزی و یا دریایی داشته باشد، زیرا برخی ارگانیسم ها به شدت حساس به تغییرات جزئی در درجه حرارت هستند.

· شکوفه قلیایی

هنگامی که محتوای مواد مغذی تغییر می کند، می تواند تعادل ظریف اکوسیستم را مختل کند. به عنوان مثال، زمانی که محتوای مواد مغذی آب افزایش می یابد، که به عنوان یونیزاسیون شناخته می شود، می تواند شکوفه ی آلوئه را ترویج کند. شکوفه قلیایی می تواند میزان اکسیژن آب را از بین ببرد. اگرچه جلبک در طول روز با کمک فتوسنتز اکسیژن تولید می کند، در شب، از اکسیژن محلول در آب استفاده می کنند.

گل شکمبه اغلب به دنبال جلبکهای زیادی است که با استفاده از اکسیژن باکتری تجزیه می شوند. بدین ترتیب، کل فرایند شکوفه جلبک و سپس تجزیه باکتریایی جلبک، میزان اکسیژن محلول در آب را کاهش می دهد. گاهی اوقات این فرایند می تواند مقدار اکسیژن آب را به اندازه ای کاهش دهد که دیگر نمی تواند زندگی آبزی را پشتیبانی کند. چنین مناطقی از اقیانوسی که در آن حیات دریایی نمی تواند زنده بماند، به عنوان مناطق مرده شناخته می شود.

· افزایش قلیان آب

فاضلاب صنعتی می تواند باعث کمبود آب شود. این به نوبه خود می تواند مانع از دسترسی نور خورشید به پایین آب شود. به عنوان یک نتیجه، گیاهان دودکش می توانند فتوسنتز شوند بنابراین برای اکسیژن محلول از آب های اطراف دشوار است.

تأثیر مواد شیمیایی

آلودگی آب

آلاینده های صنعتی رایج برای آلودگی آب، گوگرد، حلال های سمی، پلی فنل بفنیل، سرب، جیوه، نیترات، فسفات، اسیدها، قلیایی ها، رنگ ها، آفت کش ها، بنزن، کلروبروزن، تتراکلرید کربن، تولوئن و مواد شیمیایی آلی . مواد شیمیایی مانند گوگرد برای زندگی دریایی مضر است، در حالی که آزبست به عنوان سرطان زا بودن بالقوه شناخته شده است. آب آشامیدنی آلوده به آزبست ممکن است خطر پولیپ خوش خیم روده را افزایش دهد.

نیترات ها و فسفات ها اساسا در کود یافت می شوند و می توانند در فرایند یوتروفیزیک نقش داشته باشند که می تواند باعث تشکیل مناطق مرده شود. از سوی دیگر، حضور سطوح بالای تتراکلرید کربن در آب آشامیدنی می تواند مشکلات کبدی را ایجاد کند. یکی دیگر از آلوده کننده صنعتی، مشکوک به بیماری هایی مانند کم خونی و پلاکت خون پایین و خطر افزایش سرطان است.

کلربرنزن شیمیایی موجود در حشره کش ها و رنگ ها می تواند بر کبد، کلیه ها و سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذارد. تولوئن اساسا آلاینده های تولید شده توسط صنعت نفت است که همچنین می تواند بر کبد، کلیه ها و سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذارد. مواد شیمیایی آلی فرار اساسا حلالهای مورد استفاده در طیف گسترده ای از محصولات صنعتی و خانگی هستند. هنگامی که به درستی نادیده گرفته شود، این مواد شیمیایی می توانند آب های زیرزمینی را آلوده کنند. آنها می توانند طیف گسترده ای از مشکلات بهداشتی مانند سردرد، حالت تهوع، آسیب کبدی و اختلال حافظه ایجاد کنند.

کنترل و پیشگیری

اگرچه آلودگی آب صنعتی دشوار است، اما غیر ممکن نیست. آگاهی بیشتر باید در میان جرم رایج در مورد چگونگی آلودگی آب، اثرات آن بر سلامت انسان و زندگی دریایی و نحوه جلوگیری از آن ایجاد شود. آلودگی آب بدون همکاری عمومی و همکاری واحدهای صنعتی امکان پذیر نیست.

قوانین و مقررات آلودگی شدید و اجرای موثر آنها در کنترل هرگونه آلودگی نقش مهمی دارند. توسعه تجهیزات کنترل آلودگی مقرون به صرفه و انگیزه های دولت برای نصب چنین تجهیزات می تواند صنایع را به طور جدی آلودگی را کنترل کند.

برخی از زباله های صنعتی زباله های معمولی هستند، درست مثل فاضلاب خانگی. این زباله ها به راحتی توسط امکانات شهری قابل تصفیه هستند. اما برخی از ضایعات مانند فلزات سنگین، ترکیبات آلی فرار و روغن و گریس نیاز به درمان خاصی دارند. صنایع می توانند یک سیستم پیش تصفیه را برای جدا کردن چنین زباله های خطرناک نصب کنند. فاضلاب تصفیه شده به طور جزئی می تواند برای تصفیه بیشتر به سیستم شهرداری ارسال شود.

صنایع بزرگ در تولید، مقدار زیادی فاضلاب تولید می کنند. چنین صنایع باید پروسه های تولید خود را مجددا طراحی کنند تا میزان آلاینده ها کاهش یابد و سیستم های تصفیه در محل خود را اجرا کنند. درمان فاضلاب صنعتی می تواند در سه مرحله انجام شود: درمان اولیه که شامل فرآیندهای مکانیکی، درمان ثانویه با فرایندهای بیولوژیکی و درمان سوم است که می تواند با کمک فرآیندهای بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی انجام شود.

مخزن آب، لوله گذاری

در درمان اولیه، آلاینده ها با استفاده از غربالگری، سنگ زنی، انجماد و رسوب سازی از آب جدا می شوند. در درمان ثانویه، روش های بیولوژیکی برای درمان فاضلاب استفاده می شود. در نهایت، با استفاده از فرایندهای بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی، فاضلاب به وسیله درمان های ثانویه بازیافت می شود. از طرف دیگر، آلودگی حرارتی می تواند با ایجاد حوضچه های خنک کننده یا با استفاده از برج های خنک کننده کنترل شود.

در ایالات متحده، صنایع به بیش از نیمی از کل آلودگی آب کمک می کند. در سال ۱۹۹۶، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده در فهرست کیفیت ملی آب، به کنگره گزارش داد که حدود ۴۰ درصد از رودخانه ها، دریاچه ها و دریاچه های مورد بررسی آلوده شده اند به طوری که آب خود را نمی توان برای فعالیت هایی مانند نوشیدن، ماهیگیری استفاده می شود و شنا .برای کنترل آلودگی آب، قوانین مختلفی توسط ایالات متحده ارائه شده است که شامل قانون کنترل آلودگی فدرال (قانون آب پاک سال ۱۹۷۲)، قانون حفاظت از دریا، تحقیقات و حفاظت از ساکنان (۱۹۷۲) و نوشیدنی ایمن قانون آب (۱۹۷۴). قانون حشره کش، قارچ کش و رادینتسیت فدرال در سال ۱۹۸۸ اصلاح شد. همکاری شهروندان و واحدهای صنعتی، اجرای مناسب قوانین و مقررات، و دسترسی به تکنیک های کنترل آلودگی کارآمد و ارزان تر، مهم ترین پیش نیازهای موفقیت این گونه قانون گذاری.

فواید استفاده از آب سالم

· پیشگیری ار بروز سرطان

· کاهش خطرات و حملات قلبی و عروقی

· جلوگیری از بروز سنگ کلیه و صفرا

· افزایش روند رشد کودکان

· کاهش بیماری های گوارشی

· کاهش بوی بد دهان و کاهش پوسیدگی دندانها

· افزایش هیدراتاسیون ( عملیات آبرسانی به سلولهای بدن)

· رساندن املاح مفید موردنیاز به بدن نظیر(سدیم،منیزیم و کلسیم)

فیلتر آب خانگی دستگاهی با 3 تا 9 فیلتر است که آب را به روش های مختلف تصفیه می کند. این دستگاه ها در مدل های مختلفی عرضه می شوند که از جمله آنها می توان به دستگاه های تصفیه آب برای آب لوله کشی بدون پمپ و مخزن و دستگاه های تصفیه آب زیر سینک اشاره کرد.

تجهیزات تصفیه آب با کمک فیلترهای خود، آلاینده های موجود در آب از جمله کلر، سرب و میکروارگانیسم ها را حذف کرده و با حذف درصد قابل توجهی از آلاینده ها، آب آشامیدنی را بو و طعم بهتری می بخشد.

با ما سلامتی و نشاط روزافزون را به خود و عزیزانتان هدیه دهید.

فروش دستگاه های تصفیه آب خانگی ، اداری و صنعتی

کارشناسان فنی واحد خدمات پس از فروش ما همواره آماده پاسخگویی به مشکلات و سوالات مصرف کنندگان خواهند بود.

تماس ۰۹۱۹۹۸۲۱۲۱۲ -۷۷۱۸۷۱۷۷

امتیاز دهید post

Write a Message

Your email address will not be published.

Related Posts

گند زدایی

گند زدایی

گند زدایی | ضد عفونی به عنوان روشی تعریف می شود که میکروارگانیسم ها(قارچ ها،جلبک…Read more