معرفی مراحل دستگاه تصفیه آب خانگی

معرفی مراحل دستگاه تصفیه آب خانگی

معرفی مراحل دستگاه تصفیه آب خانگی

امروزه به دلیل کمبود منابع آبی در کشورهای دارای آب و هوای گرم و خشک، استفاده مجدد از فاضلاب و فاضلاب از اهمیت بالایی برخوردار است. تصفیه خانه های بزرگ تمام تلاش خود را می کنند تا آب را با روش های مدرن و امروزی تصفیه کنند و این محصول ارزشمند را با بالاترین کیفیت به دست مصرف کنندگان برسانند. در حالی که این امر تا حدودی محقق شده است، اما همچنان شاهد آلوده شدن آب تصفیه شده در طول مسافت از تصفیه خانه تا خانه به دلیل عواملی مانند لوله های انتقال و فرسودگی آنها هستیم. در اینجا نقش دستگاه های تصفیه آب خانگی بیشتر مشهود است. آب آشامیدنی حاوی املاح و مواد معدنی ضروری است.

در دوران مدرن، کیفیتی که آب باید به آن تصفیه شود، معمولاً توسط سازمان‌های دولتی تعیین می‌شود. استانداردهای دولتی چه در سطح محلی، چه در سطح ملی یا بین‌المللی، معمولاً حداکثر غلظت آلاینده‌های مضر را تعیین می‌کنند که می‌توان در آب سالم مجاز بود.

نمک زیاد و کم می تواند باعث بیماری در انسان شود. به عنوان مثال، سطوح بالای فلوراید در آب می تواند باعث اسکلروزیس (بیماری که سلول های عصبی را از بین می برد) و سطوح پایین آن می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. آب آشامیدنی باید ظاهری شفاف و بدون کدورت داشته باشد.

همچنین از نظر کیفیت شیمیایی باید سختی کمی داشته باشد. بنابراین آب آشامیدنی در دسترس انسان نقش مهمی در سلامت و بهداشت فرد دارد. در گذشته از جوشاندن آب به عنوان راهی برای از بین بردن میکروارگانیسم های آب و تصفیه آب استفاده می شد، اما در حال حاضر دستگاه تصفیه آب این کار را به خوبی انجام داده است. ساختار هر دستگاه تصفیه آب خانگی با توجه به عملکرد آن متفاوت است. تفاوت بین دستگاه های تصفیه آب چیست؟

این تجهیزات از فیلترهایی برای حذف آلودگی یا حذف نمک تشکیل شده است. امروزه با دستگاه های تصفیه آب 6 مرحله ای و دستگاه های تصفیه آب 7 مرحله ای تنها تفاوت آنها در فیلتر مورد استفاده است.
چیدمان فیلتر آب

مراحل کار دستگاه تصفیه آب به ترتیب استفاده از دستگاه های تصفیه آب بستگی دارد. ابتدا آب وارد اولین فیلتر می شود که فیلتر فیبر نام دارد. در این مرحله موادی مانند زنگ زدگی و سایش لوله های آب و همچنین ذرات معمولاً بزرگتر از 5 میکرون حذف می شوند.

فیلتر دوم کربن فعال است که طی آن کلر و ترکیبات، اسیدها و نمک های آن توسط این فیلتر جذب می شود. فیلتر سوم مشابه فیلتر اول است و اجازه عبور ذرات تا یک میکرون را نمی دهد. فیلتر چهارم اسمز معکوس است که نمک، نمک و باکتری ها را حذف می کند. فیلتر پنجم یک کربن خطی است که وظیفه آن تصفیه نهایی آب است. خرید فیلتر کربن دستگاه تصفیه آب

برای افزودن مواد معدنی از فیلتر معدنی به عنوان فیلتر ششم استفاده می شود. هفتمین فیلتر اختیاری به درخواست متقاضی در واحد قرار می گیرد که معمولا فیلتر UV است. این فیلتر از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. در ادامه، فیلتر تصفیه آب به ترتیب توضیح داده خواهد شد.فیلترهای آب دستگاه تصفیه آب از چه موادی ساخته شده اند؟

مراحل دستگاه تصفیه آب

انواع فیلترهای آب و مراحل آنها

فیلتر فیبر یا فیلتر پلی پروپیلن

6 مرحله تصفیه آب در اینجا ارائه شده است. اولین مرحله یا اولین فیلتر نصب شده در دستگاه یک فیلتر الیافی پلی پروپیلن 5 میکرون می باشد. این فیلتر از الیاف پلی پروپیلن (PP) بکر ساخته شده است. هر چه تراکم این الیاف بیشتر باشد، کیفیت آب تصفیه شده بالاتر است.

ساختار آن به گونه ای است که چگالی آن از سطح بیرونی به سطح داخلی افزایش می یابد، یعنی ذرات بزرگتر به بیرون فیلتر می چسبند و ذرات کوچکتر در داخل فیلتر قرار می گیرند. فیلترها در سایزهای 2، 5، 10 و 20 میکرون 10، 20، 30 و 40 اینچ، قطر 2.5 و 4.5 اینچ، فیلتر کارتریج بزرگ و فیلتر کارتریج باریک با قطر 4.5 اینچ موجود می باشند.

این فیلتر برای تعویض به موقع نیاز به توجه کافی دارد. زمانی که آب نمک زیاد یا مصرف آب زیاد باشد، ذرات بیشتری در فیلتر گیر می‌افتند که اغلب باعث کدر شدن رنگ فیلتر می‌شود. این تغییر رنگ به معنای تعویض فیلتر است. توجه داشته باشید که این فیلتر با شستشو قابل استفاده نیست. عدم تعویض این فیلتر علاوه بر کاهش کیفیت آب تصفیه شده می تواند منجر به خرابی پمپ و فرسودگی تجهیزات شود.
پودر زغال فعال و فیلتر کربن فعال (نارگیل)

پس از فیلتر الیافی، فیلتر کربن فعال یا فیلتر زغال نیز در دستگاه تصفیه آب وجود دارد. کربن فعال به دلیل تخلخل و جذب قوی به ناخالصی های موجود در مایعات و گازهای شیمیایی نقش بسیار مهمی در صنعت تصفیه دارد. فیلترهای کربن زمانی تشکیل می شوند که کربن با آلاینده های آلی واکنش می دهد. کربن فعال موجودات و آلاینده ها را از اطراف جذب می کند. این فیلتر با انتقال ذرات از فاز مایع (آب) به فاز جامد (فیلتر) عمل می کند.

باکتری های متصل به سطح کربن این مواد را جذب کرده و با آن واکنش نشان می دهند. در طی این فرآیند جذب و واکنش، گاز ازن آزاد می شود که گازی بی خطر است. انواع کربن فعال عبارتند از کربن فعال دانه ای (GAC)، کربن فعال پودری (PAC)، کربن آغشته شده، کربن پوشش داده شده با پلیمر و کربن فعال کروی. نوع پودری اکتیو به دلیل داشتن سطح تماس بزرگتر از بقیه، جذب بالاتری نسبت به بقیه دارد. این نوع کربن (PAC) را می توان به دو دسته ساده پوسته ای و خطی تقسیم کرد.

فیلترهای کربن فعال موجود در دستگاه های تصفیه آب، طعم، بو، مواد شیمیایی، اسیدها، کلر و ترکیبات آنها را از آب حذف می کند. به طور معمول عمر این فیلترها بسته به میزان آلودگی آب و میزان مصرف آب بین 4 تا 6 ماه است. در صورت عدم تعویض به موقع، می تواند غشاء و سایر فیلترهای دستگاه را پاره کند.
فیلتر فیبر یک میکرون

نوع سوم فیلتر، فیلتر فیبر میکرونی نامیده می شود. این فیلتر از فیلتر اول می آید. با این تمایز، مواد به اندازه یک میکرون و املاح موجود در آب و همچنین فلزاتی مانند سرب و مواد شیمیایی باقیمانده از بین رفته و به نوعی کار فیلتر اول و دوم انجام می شود. عمر فیلتر به تغییر رنگ آن بستگی دارد. وقتی رنگ فیلتر از سفید به قهوه ای تغییر کرد، زمان تعویض آن فرا می رسد. دمای آب نیز مهم است، اگر دمای آب از 45 درجه بیشتر شود، عملکرد فیلتر از بین می رود. البته در شرایط عادی عمر چنین فیلتری بین 3 تا 6 ماه است.

 

غشاها در فیلترهای اسمز معکوس

فیلتر چهارم یک فیلتر غشایی اسمز معکوس (RO) است. هر محلولی با غلظت بالاتر فشار اسمزی بالاتری دارد. رسانه های نیمه تراوا غشاهایی هستند که فقط به یون های خاصی اجازه عبور می دهند. اسمز یک پدیده طبیعی است که در آن آب از یک محلول با غلظت کمتر از یک محیط نیمه تراوا به محلول غلیظ تر بدون صرف انرژی حرکت می کند.

اگر این پدیده به صورت معکوس رخ دهد به آن اسمز معکوس می گویند. تصفیه آب این فیلتر به گونه ای است که با اعمال فشاری بیشتر از فشار اسمزی ناشی از اختلاف غلظت دو محلول، مولکول های آب اجازه عبور داده می شوند، اما نمک، سرب، نیترات، املاح و باکتری ها نمی توانند از آن عبور کنند. . به این ترتیب تمام ناخالصی ها در یک طرف فیلتر می مانند و آب خالص از آب تصفیه نشده جدا می شود و واقعاً تصفیه می شود. این بهترین راه برای شیرین کردن آب دریا است.

در دستگاه تصفیه آب شهری پس از تصفیه آب، پساب حاصل از این کار از طریق شیلنگ تخلیه دستگاه وارد سیستم فاضلاب می شود. نوع غشا استفاده شده در این فیلتر می تواند لایه نازک یا سلولزی باشد. عمر این فیلتر به دما، فشار، PH و کدورت آب بستگی دارد.
فیلتر کربن عقب

فیلتر پست کربن یا فیلتر درون خطی پنجمین فیلتر در دستگاه تصفیه آب است. زغال فعال موجود در این فیلتر از زغال پوسته نارگیل گرفته شده است که به دلیل ماهیت گیاهی آن فواید سلامتی دارد. این فیلتر با فیلتر دوم متفاوت است.

فیلتر دوم در مرحله پیش پردازش استفاده می شود، اما این فیلتر در پردازش نهایی استفاده می شود. همچنین مواد به کار رفته در این فیلتر نسبت به فیلتر دوم ترشی است که منجر به استفاده از آنها در تصفیه نهایی آب می شود.

این فیلتر هر گونه ناخالصی را که تا فیلتر چهارم پاک نشده است از بین می برد و طعم آب تصفیه شده را بهبود می بخشد. مدت زمان ماندگاری این فیلتر بستگی به میزان آبی دارد که از آن عبور می کند و معمولا بعد از یک سال تعویض می شود. هنگام خرید این فیلتر، مراقب پوست روشن‌تر، بدون لک و کمی درخشان باشید.
فیلتر معدنی

مرحله ششم فیلتر معدنی نام دارد. این فیلتر برای واحد تصفیه ضروری نیست، اما از آنجایی که ممکن است برخی از مواد معدنی توسط فیلترهای دیگر از بین بروند، از این فیلتر برای بازیابی آن مواد استفاده می شود. در ساخت آن از سنگ های معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و سدیم استفاده شده و آب عبوری از آنها حاوی املاح معدنی است. عمر مفید فیلتر تقریباً 18 ماه است که پس از آن به دلیل رشد میکروبی باید تعویض شود.
فیلتر قلیایی

آب آشامیدنی تصفیه شده نیز حاوی برخی مواد اسیدی است که برای بدن انسان مضر است. بنابراین از فیلتر قلیایی به عنوان تنظیم کننده PH آب استفاده کنید.

 

فیلتر UV

تاکنون تمامی المان های فیلتر استفاده شده در دستگاه تصفیه آب 6 مرحله ای معرفی شده اند. برای یک دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای، تمام فیلترهای توصیف شده به اضافه یک فیلتر استفاده شد. فیلتر هفتم برای دستگاه های تصفیه آب اجباری نیست، سازندگان طبق سفارش خود این فیلترها را اضافه می کنند. فیلترهای فرابنفش (UV) یا فیلترهای قلیایی را می توان به عنوان فیلتر هفتم در دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای استفاده کرد. فیلتر UV باکتری های باقی مانده را با اشعه ماوراء بنفش از بین می برد. این فیلتر برای آب های کلردار (مانند آب لوله کشی) مناسب نیست. سیستم تصفیه آب خانگی چگونه کار می کند؟
دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

مطالعات انجام شده در مورد تصفیه آب توسط تجهیزات تصفیه آب نشان داده است که تجهیزات تصفیه آب اسمز معکوس توانسته است عملکرد خوب خود را در بین سایر تجهیزات نشان دهد. فناوری اسمز معکوس یکی از مقرون به صرفه ترین روش های تصفیه آب است، اما با توجه به اینکه دستگاه های تصفیه سنتی نمی توانند همه آلاینده ها را حذف کنند، انتخاب به اسمز معکوس بازگشته است.

بنابراین در انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی باید توجه داشت که از سیستم نفوذ استفاده می کند. علاوه بر این، انتخاب تجهیزات تصفیه آب مناسب به عوامل آلودگی آن بستگی دارد. به عنوان مثال، دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس برای تصفیه آبی که حاوی مقدار زیادی نمک یا نمک است توصیه می شود. همانطور که در قسمت قبل ذکر شد اسمز معکوس برعکس فرآیند اسمز است که در آن آب از یک محیط با غلظت بالاتر به سمت دیگر با غلظت کمتر در فشاری بیشتر از فشار اسمزی بین دو محیط حرکت می کند. در این دستگاه متکی بر پیش تصفیه چند مرحله ای است و در نهایت با تکیه بر فرآیند اسمز معکوس آب را به خوبی تصفیه می کند. نحوه کارکرد دستگاه تصفیه آب با مکانیزم اولترافیلتراسیون
دستگاه تصفیه آب قلیایی

چرا آب بعد از درمان اسیدی می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید به فیلترهای تصفیه آب مراجعه کنید. از فیلتر آب اسمز معکوس استفاده کنید تا PH آب خود را بین 5 تا 6 نگه دارید. فیلتر غشایی در واحد تصفیه آب اسمز معکوس اکثر آلاینده ها، ترکیبات آلی، یون ها و املاح موجود در آب را حذف می کند، اما گاز دی اکسید کربن از غشا عبور می کند و غلظت یون هیدروژن در طول واکنش افزایش می یابد و باعث تصفیه می شود. آب اسیدی شود می توان

طبق استاندارد، مقدار pH آب آشامیدنی باید بین 6.5 تا 8 باشد. اسیدی شدن آب آشامیدنی می تواند آسیب جدی به کبد و معده وارد کند، بنابراین رسیدگی به این موضوع و بالا بردن کیفیت آب نیاز به استفاده از فیلترهایی دارد که می توانند این کار را انجام دهند.

دستگاه های تصفیه آب قلیایی با دو روش فیلتراسیون الکتریکی و افزودن نمک های معدنی به آب، آب را قلیایی می کنند. آب قلیایی با کلسیم و منیزیم می تواند از پوکی استخوان و سایر بیماری ها جلوگیری کند. تصفیه کننده های قلیایی علاوه بر از بین بردن خاصیت اسیدی و اکسیداتیو آب، خاصیت آنتی اکسیدانی نیز به آن می بخشند. همانطور که می دانید خواص آنتی اکسیدانی آب مهمتر از خاصیت قلیایی آن است. یکی از فواید نوشیدن آب آنتی اکسیدان کاهش قند، چربی و کلسترول خون و افزایش طول عمر است.

امتیاز دهید post

Write a Message

Your email address will not be published.

Related Posts

گند زدایی

گند زدایی

گند زدایی | ضد عفونی به عنوان روشی تعریف می شود که میکروارگانیسم ها(قارچ ها،جلبک…Read more