خطرات آب گازدار بر سلامت انسان

خطرات آب گازدار بر سلامت انسان

خطرات آشامیدن آب گاز دار بر سلامت

خطرات آشامیدن آب گازدارآب:  گازدار حاوی گاز دی اکسید کربن محلول (CO2) است که آن را کربناته می کند. کربناته شدن آب گازدار می تواند به صورت طبیعی یا مصنوعی اتفاق بیفتد. آب گازدار به طور طبیعی زمانی تولید می شود که گازهای آتشفشانی در چشمه ها یا چاه های طبیعی حل شوند. نوشابه های طبیعی اغلب حاوی مواد معدنی مانند سدیم یا کلسیم هستند.

برای کربناته کردن مصنوعی آب، دی اکسید کربن تحت فشار به آب تزریق می شود و حباب هایی را تشکیل می دهد. آب کربناته مصنوعی ممکن است حاوی مواد معدنی طبیعی باشد یا ممکن است مواد معدنی اضافه شده باشد. در مورد اثرات آب گازدار بر سلامتی بحث هایی وجود دارد. برای کشف خطرات احتمالی نوشیدن نوشابه و مقایسه آن با سایر نوشابه های گازدار به ادامه مطلب مراجعه کنید.

آیا آب گازدار برای سلامتی مضر است؟
آب یک منبع ضروری برای بقای همه مردم است. انسان بدون آب زیاد دوام نمی آورد، زیرا آب برای بسیاری از فرآیندهای بدن لازم و ضروری است. با این حال، همه انواع آب برای سلامتی مناسب نیستند و برخی از خواص آب گازدار ممکن است برای سلامت انسان مضر باشد.

از دست دادن کلسیم
خطرات آب گازدار
یک نظریه وجود دارد که نوشابه های گازدار باعث کاهش کلسیم در استخوان ها می شود. محققان بر این باورند که فسفر موجود در برخی نوشابه ها میزان جذب کلسیم بدن را کاهش می دهد. طبق یک مطالعه در سال 2006، نوشیدن نوشابه می تواند تراکم استخوان را در زنان کاهش دهد.

اما آب گازدار فسفر ندارد. همچنین، طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، بیشتر مردم فسفر کافی از غذا دریافت می کنند.

به گفته بنیاد ملی پوکی استخوان، مقداری آب معدنی گازدار می تواند به بهبود سلامت استخوان کمک کند. این سازمان بیان می کند که نوشیدنی های گازدار نباید جایگزین نوشیدنی های غنی از کلسیم مانند شیر شود.

دستگاه تصفیه آب (3)

ارتباط آشامیدن آب گازدار با بیماری های خطرناک

پوسیدگی دندان

آب گازدار، چه طبیعی و چه مصنوعی، حاوی دی اکسید کربن است که آن را کمی اسیدی می کند. اسیدهای موجود در غذا و نوشیدنی می توانند پوشش محافظ سخت دندان به نام مینای دندان را فرسایش دهند.

در یک مطالعه در سال 2017، محققان دریافتند که آب کربناته مصنوعی مینای دندان را در محیط آزمایشگاهی فرسایش می دهد. در این مطالعه مشخص شد که سایش مینای دندان زمانی افزایش می‌یابد که محتوای کربنات در آب بیشتر باشد.

همچنین، اسید سیتریک را می توان به برخی از نوشابه ها اضافه کرد تا به طعم آن کمک کند. اسید سیتریک همچنین اسیدیته آب سودا را افزایش می دهد که می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. افزودن شکر به آب گازدار نیز اثر سایش مینای دندان را افزایش می دهد.

ممکن است فردی فکر کند که می تواند با نوشیدن نوشابه و آب گازدار از طریق نی این اثر را کاهش دهد. انجام این کار از تماس آب گازدار با دندان های شما جلوگیری می کند، زیرا مایع مستقیماً در گلوی شما جریان می یابد.

سندرم روده تحریک‌پذیر

خطرات آب گازدار
اگرچه آب گازدار باعث سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نمی شود، نوشیدن آن ممکن است علائم را بدتر کند و طبق تحقیقات، افراد مبتلا به این بیماری باید از آب گازدار و سایر نوشیدنی های گازدار اجتناب کنند.

افزایش وزن

مطالعات متعدد ثابت کرده است که نوشیدن نوشابه و نوشابه های گازدار می تواند منجر به افزایش وزن شود. یک مطالعه ژاپنی نشان داد که نوشیدن آب گازدار باعث می شود زنان جوان احساس سیری بیشتری کنند. با این حال، این مطالعه نسبتا کوچک بود و هیچ داده ای در مورد اثرات نوشیدن آب گازدار در مردان، به ویژه زنان در حال آزمایش، ارائه نکرد.

آب گازدار به دلیل داشتن کالری صفر باعث افزایش وزن نمی شود. با این حال، وقتی مواد دیگری مانند شیرین کننده‌ها، قندها و طعم‌دهنده‌ها اضافه می‌شوند، نوشیدنی‌ها می‌توانند حاوی سدیم و کالری اضافی باشند که اغلب 10 کالری بیشتر از نوشیدنی‌های معمولی است. اما کالری موجود در نوشابه به طور کلی حتی در طول زمان منجر به افزایش وزن نمی شود.

برخی تحقیقات نشان می دهد که آب گازدار می تواند هورمون گرسنگی گرلین را افزایش دهد. این یافته ها در یک مطالعه حیوانی انجام شد و نتایج در مطالعات انسانی تایید نشده است.

سودا در مقایسه با سایر نوشیدنی ها چگونه است؟

خطرات آب گازدار

سودا ممکن است گزینه سالم تری نسبت به سایر نوشیدنی ها باشد. نوشابه ساده از آب و دی اکسید کربن تشکیل شده است، به این معنی که حاوی شکر، شیرین کننده یا طعم دهنده مصنوعی نیست. آب گازدار مانند آب معمولی می تواند بدن را آبرسانی کند. اما مطمئناً مزایای تصفیه آب با بهترین دستگاه های تصفیه آب خانگی را ندارد.

مشکل کپک زدن در نوشابه چیست؟

افرادی که به طور منظم نوشیدنی های شیرین شده با قند مصرف می کنند ممکن است به بیماری های خاصی مبتلا شوند، مانند:

  • اضافه وزن
  • دیابت نوع 2
  • بیماری قلبی
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبد چرب
  • پوسیدگی دندان
  • نقرسمرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها بیان می کند که نوشیدنی های شیرین شده با شکر حاوی قندهای افزوده شده هستند که بخشی از رژیم غذایی بسیاری از مردم در سراسر جهان است. اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها نشان می دهد که بسیاری از بزرگسالان و نوجوانان چنین نوشیدنی هایی را زمانی مصرف می کنند که:
  • سیگار می کشد
  • کمبود خواب
  • ورزش کافی نیست
  • اغلب فست فود بخورید
  • اغلب میوه نخورید
چه طعم های سالمی را می توانید به نوشابه اضافه کنید؟

خطرات آب گازدار
اگر می خواهید نوشابه ی سالم خود را چاشنی کنید، در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

چند برش خیار یا مرکبات اضافه کنید
یک قطره آب 100% طبیعی مانند آب انار اضافه کنید
مقداری زغال اخته یا توت فرنگی را در آب بریزید
مقداری برگ نعنا اضافه کنید
چند برش هندوانه یا انبه اضافه کنید
افزودن میوه ها، سبزیجات یا گیاهان سالم به آب به این معنی است که می توانید ویتامین ها و مواد معدنی را نیز از میوه دریافت کنید.

در نتیجه
آب گازدار را می توان به صورت طبیعی یا مصنوعی ساخت. آب گازدار باعث از دست دادن کلسیم نمی شود، اما ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود. آب گازدار همچنین می تواند علائم سندرم روده تحریک پذیر را بدتر کند. تحقیقات بیشتری برای درک اثرات سودا بر افزایش وزن مورد نیاز است.

آب سودا جایگزین سالم تری برای نوشیدنی های شیرین شده با شکر است. افرادی که دوست دارند آب نوشابه بدون هیچ گونه افزودنی بنوشند، می توانند میوه ها، سبزیجات یا گیاهان مختلف را به آب سودا اضافه کنند تا طعم آن خوب شود و از فواید میوه ها و سبزیجات بهره مند شوند.

امروزه با توجه به جمعیت زیاد، تخریب محیط زیست، آلودگی آب و هوا، نیاز بیشتری به دستگاه های تصفیه آب خانگی داریم، زیرا هر آنچه گفته شد روی آب های سطحی و آب لوله کشی تاثیر می گذارد. بنابراین، تجهیزات تصفیه آب برای دستیابی به اثرات تصفیه آب با کیفیت به فیلترهایی با کارایی متفاوت نیاز دارند

منبع مطلب : لینک منابع دانش دستگاه تصفیه آب

درباره دستگاه تصفیه آب بیشتر بدانید لینک: دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب

امتیاز دهید post

پیغام بگذارید

Related Posts