اجزا دستگاه تصفیه آب

اجزا دستگاه تصفیه آب

اجزا دستگاه تصفیه آب

انواع مختلفی از سیستم های تصفیه آب خانگی در بازار وجود دارد. اما بهترین سیستم تصفیه آب کدام یک است؟ علیرغم آلودگی بدنه های آبی، فناوری های مختلف تصفیه آب به دلیل عوامل صنعتی و محیطی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در این مقاله به انواع سیستم های فیلتر آب خانگی می پردازیم پس با ما همراه باشید.

این مقاله در مورد موارد زیر بحث می کند:

انواع سیستم های تصفیه آب خانگی
مشخصات فنی دستگاه های اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون
قطعات دستگاه تصفیه آب
نمودار شماتیک دستگاه تصفیه آب خانگی
انواع سیستم های تصفیه آب خانگی

استفاده دائمی از آب معدنی به عنوان آب خالص مقرون به صرفه نیست. بنابراین معقول ترین کار استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی است. در زیر 6 سیستم تصفیه خانه را بررسی می کنیم.

معرفی اجزا دستگاه تصفیه آب

درمان رسوب گذاری

تصفیه رسوب رایج ترین نوع سیستم تصفیه آب خانگی است. برای حذف رسوبات ذرات بزرگ مانند زنگ، ماسه، گرد و غبار، سیلت و فلزات سنگین در آب استفاده می شود. در این روش آب آلوده از فیلتر استفاده شده عبور داده می شود و آلودگی های بزرگتر از 5 میکرون از آب خارج می شود.

مزیت – فایده – سود – منفعت

کم هزینه
فیلترهایی برای رسوبات و ذرات بزرگ در آب
معایب فرآیند جایگزینی ساده است

نمی تواند مواد شیمیایی و آلاینده های کوچکتر از 5 میکرون را حذف کند.
برای تامین آب آشامیدنی سالم و تمیز باید همراه با فیلترهای دیگر استفاده شود.
تصفیه بلوک کربن فعال (ACB).

 

بلوک های کربن فعال از پودر کربن ریز تشکیل شده است. در از بین بردن طعم و بو، مواد شیمیایی و سایر آلاینده ها از آب بسیار موثر است. علاوه بر این، بلوک‌های کربن فعال قادر به کاهش آلاینده‌هایی مانند سرب، ترکیبات آلی فرار (VOCs) و میکروکیست‌های موجود در آب هستند. این سیستم کم هزینه ترین سیستم فیلتر آب خانگی است.

در این روش، آب از طریق منافذ بلوک کربن فعال جریان می یابد و تمام ناخالصی های بزرگتر از منافذ روی سطح کربن فعال جمع می شود.

قیمت اجزا دستگاه تصفیه آب

قیمت مناسب و ارزش عالی (ارزش نسبت به پول)
توانایی تصفیه آلاینده عالی
طعم و بوی کلر را از بین می برد
گردش آب کافی
عمر طولانی فیلتر
مواد معدنی ضروری را حفظ کنید
بدون مواد شیمیایی

سرعت کم آب
فیلتر رسوب جداگانه مورد نیاز است
آب ضدعفونی نشده
عدم حذف مواد معدنی اضافی و جامدات محلول
فیلترهای اسمز معکوس (RO)

اسمز معکوس یک سیستم تصفیه خانگی است که از غشاهای نیمه تراوا (همچنین به عنوان غشاهای RO شناخته می شود) برای جداسازی آلاینده های معدنی از آب استفاده می کند. در این سیستم می توان بیشتر آلاینده های آب را حذف کرد. البته بیشتر ترکیبات آلی فرار محلول (VOCs)، برخی آفت کش ها، حلال ها و کلر در آب باقی می مانند. بنابراین، همیشه از حداقل یک پیش فیلتر کربن فعال در سیستم اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون ترکیبی استفاده کنید.

مزیت

قوی ترین تصفیه در برابر اکثر آلاینده ها
مواد جامد محلول، جیوه، باکتری ها و غیره را حذف یا کاهش می دهد.

معایب

تصفیه کند آب
مواد معدنی ضروری را از آب حذف می کند
نمی توان برای تصفیه آب شیرین کلردار استفاده کرد
هزینه بالاتر
تقطیر کردن

تقطیر یکی از قدیمی ترین سیستم های تصفیه آب خانگی است. به اندازه فیلترهای کربن فعال و فیلترهای اسمز معکوس محبوب نیست، اما در تصفیه آب به خوبی کار می کند. یک آب همچنان از گرما برای تبخیر آب استفاده می کند. سپس بخار آب را به آب مقطر تبدیل می کند.

مزیت

تصفیه آب قوی
حذف اکثر آلاینده ها
بدون نیاز به تعویض فیلتر

معایب

زمان تصفیه بالا
راندمان پایین
نیازمند مراقبت
مصرف برق بالا
کاهش مواد معدنی ضروری آب
بوی آب مقطر
فیلتر آلومینیوم فعال (AA)

آلومینیوم اکتیو یکی از جدیدترین انواع سیستم های فیلتر آب خانگی است. در این سیستم از آلومینا جاذب استفاده می شود. این اکسید فلوراید، آرسنیک، سلنیوم و تالیم را از آب حذف می کند. هنگامی که آب لوله کشی از طریق فیلتر ذرات آلومینا فعال جریان می یابد، فلوراید روی سطح آلومینا فعال شده جذب می شود.

مزیت

99 درصد فلوراید آب را حذف می کند
آرسنیک، سلنیوم و تالیم را از آب حذف می کند

معایب

حذف آلودگی محدود
نیاز به تمیز کردن منظم با مواد خاص دارد
آیا باید از فیلتر آب دیگری استفاده کنم؟

Ultrafiltration UltraFiltration UF

اولترافیلتراسیون سریع ترین سیستم در بین انواع سیستم های تصفیه آب خانگی است. تجهیزات UF آلاینده های میکروسکوپی مانند انگل ها، باکتری ها و ویروس ها را حذف می کند و مواد معدنی ضروری را در آب حفظ می کند. مکانیسم اولترافیلتراسیون شبیه به اسمز معکوس است.

مزیت

فیلتراسیون قدرتمند تا 0.01 میکرون
انگل ها، ویروس ها و بیشتر عوامل بیماری زا را از بین می برد
مواد معدنی ضروری را حفظ کنید
مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی موجود در آب
جریان سریع آب
طرفدار محیط زیست
می تواند با فشار کم آب کار کند
عمر طولانی (حدود 2 سال)

معایب

طعم و بوی کلر را از بین نمی برد
حذف محدود جامدات محلول
عدم حذف آلاینده های آلی

مشخصات فنی دستگاه های اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون

برای آب فوق‌العاده تمیز، فن‌آوری‌های تصفیه مانند رسوب کربن فعال، تصفیه اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون معمولاً ترکیب می‌شوند تا کارایی بیشتری داشته باشند.
مشخصات فنی واحدهای اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون ثابت کرده است که حتی در سخت ترین شرایط نیز به مراقبت خاصی نیاز ندارند. نه تنها شرایط بر این سیستم تأثیر نمی گذارد. اما حتی کوچکترین کیفیت آب تمیز در 99.99٪ باقی می ماند.

یکی از بهترین ویژگی ها و مشخصات دستگاه های اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون، حذف آلودگی های میکروبی، از بین بردن انواع ویروس ها، انگل ها و باکتری های مضر برای سلامتی می باشد. ترکیب این دو نوع سیستم خطر رسوب سطحی غشاهای اسمز معکوس اولترافیلتراسیون را کاهش می دهد و تصفیه مداوم آب با کیفیت بالا را تضمین می کند.

کاهش هزینه یکی دیگر از ویژگی های فنی دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون کاهش هزینه است. به این ترتیب سیستم های اولترافیلتراسیون عمر و کارایی غشاهای اسمز معکوس را افزایش می دهند. بنابراین باعث کاهش هزینه ها می شود.

قطعات دستگاه تصفیه آب

اگرچه کیفیت و نوع فیلترهای آب متفاوت است، اکثر فیلترهای آب اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون یکسان هستند. این بدان معناست که قطعات فیلتر آب تقریباً یکسان هستند و به روشی مشابه عمل می کنند.

اگر می خواهید اجزای یک دستگاه تصفیه آب اولترافیلتراسیون اسمز معکوس را بدانید، باید درک اولیه ای از این اجزا داشته باشید.

شیر ورودی

شیر ورودی منبع آب برای سیستم های اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون است. معمولاً شیر روی خط آب سرد تنظیم می شود.

پیش فیلتر

اکثر اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون از یک پیش فیلتر برای محافظت از غشا در برابر نمک، ماسه و کلر استفاده می کنند. این فیلتر معمولا فیلتر رسوبی یا فیلتر کربنی است.

غشای اسمز معکوس

غشاهای اسمز معکوس مهمترین اجزا برای از بین بردن خطرات عمده سلامتی هستند.

فیلتر

آب تصفیه شده قبل از رسیدن به شیر آب از یک فیلتر ریز عبور می کند. این فیلتر تصفیه آب بو و طعم بد را از بین می برد و آبی که از این فیلتر خارج می شود طعم شیرین فزاینده ای خواهد داشت.

مخزن ذخیره سازی

قسمت پنجم دستگاه تصفیه آب مخزن ذخیره آب است. سپس آب تصفیه شده در این مخزن تحت فشار نگه داشته می شود تا مصرف کننده شیر آب را باز کند.

سوپاپ برگشت

این شیر محدود کننده برای جلوگیری از خروج آب خالص از مخزن ذخیره سازی استفاده می شود. جریان معکوس می تواند باعث پارگی غشاهای سیستم و آسیب به آن شود. بنابراین شیر مهمترین قسمت اجزای دستگاه تصفیه آب است.

خط تخلیه

خط لوله تخلیه عمدتاً به انتهای خروجی غشای اسمز معکوس متصل می شود. فاضلاب های حاوی آلاینده ها و ناخالصی ها را تخلیه می کند.

شير آب

قسمت ششم فیلتر آب یک شیر آب قابل کنترل است که جریان آب را هدایت می کند که معمولاً در سینک آشپزخانه نصب می شود.

نمودار شماتیک دستگاه تصفیه آب خانگی
این یک نمودار شماتیک از یک دستگاه تصفیه آب خانگی است. فرآیند تصفیه آب اولترافیلتراسیون اسمز معکوس در زیر در مراحل شماره گذاری شده توضیح داده شده است.
فیلتر سیلت، اولین فیلتر شنی

این فیلتر در نقشه دستگاه های تصفیه آب خانگی با پیش فیلترهای رسوبی نشان داده شده است. فیلترهای رسوبی مانند الک برای جداسازی ذرات بزرگ و برخی مواد جامد محلول عمل می کنند. فیلترهای رسوبی قبل از غشاهای اسمز معکوس استفاده می شوند زیرا ممکن است غشاها با این ذرات مسدود شوند.

پیش فیلتر کربن

چنین پیش فیلتر کربنی در شماتیک فیلتر آب خانگی با پیش فیلتر کربن نشان داده شده است. پیش فیلتر کربن بو، مزه، آلاینده ها و کلر را از بین می برد. همچنین می توان از آن برای کاهش سرب نامحلول استفاده کرد. در برخی موارد، مرحله 3 قرار دادن کارتریج کربن بلوک نیز وجود دارد.

غشای اسمز معکوس

در نمودار دستگاه تصفیه آب خانگی، غشای اسمز معکوس همراه با غشاء RO نشان داده شده است. این فیلتر غشایی تا 95 درصد آلودگی های میکروسکوپی را حذف می کند. این غشاهای نیمه تراوا معمولاً برای اهداف نمک زدایی استفاده می شوند.

بعد از فیلتر کربن

در نمودار شماتیک دستگاه تصفیه آب، فیلتر پست کربن با فیلتر پست کربن نشان داده شده است. فیلتر بعد از کربن، بعد از مخزن ذخیره آب و قبل از استفاده از شیر تنظیم می شود. در این مرحله مواد معدنی به آب اضافه می شود. مواد معدنی را به آب اضافه می کند که ممکن است در این فرآیند از بین برود.

امتیاز دهید post

پیغام بگذارید

Related Posts