تاثیر کم آبی بدن در دوران بارداری

تاثیر کم آبی بدن در دوران بارداری

کم آبی بدن در دوران بارداری چه اثراتی دارد؟

تاثیر کم آبی بدن در دوران بارداری :کم آبی بدن یکی از شایع ترین مشکلات دوران بارداری است. کم آبی در دوران بارداری معمولا خفیف است، اما کم آبی شدید می تواند هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک باشد. جنین تمام نیازهای خود را از مادر دریافت می کند و زن باردار نیاز به مصرف مواد مغذی اضافی دارد. تهوع صبحگاهی و همچنین شرایطی که باعث استفراغ بیش از حد می شود در زنان باردار شایع است و هر دو بیماری می توانند نشانه کم آبی بدن در دوران بارداری باشند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به نحوه شناخت کم آبی بدن، تاثیرات آن بر روی جنین و پیشگیری از آن بپردازیم.

علائم کم آبی در بارداری

به طور کلی اولین علامت کم آبی تشنگی است. افرادی که زیاد عرق می کنند، مدت زمان طولانی را در شرایط گرم سپری می کنند یا برای مدت طولانی آب نمی نوشند، به ویژه در معرض کم آبی هستند. سایر علائم کم آبی بدن عبارتند از:

  • خشکی گلو یا دهان
  • لب های خشک و ترک خورده
  • پوست خشک
  • خاصیت ارتجاعی کم و پوست چروکیده
  • ادرار تیره
  • ادرار کمتر
  • بدون عرق کردن حتی در هوای گرم
  • احساس ضعف یا خستگی
  • یبوست، مدفوع سفت و هموروئید
  • احساس حواس پرتی و سردرگمی

در دوران بارداری و کم آبی، انقباضات ممکن است افزایش یابد و مادران با این احساس مشکلاتی را تجربه کنند. وقتی کم آبی بدتر می شود، مادر حتی ممکن است حس تشنگی خود را از دست بدهد. برخی از علائم شدید کم آبی در دوران بارداری عبارتند از:

  • سرگیجه
  • تپش قلب
  • الگوهای حرکتی فرزندتان را تغییر دهید
  • فشار خون پایین، که ممکن است باعث سرگیجه یا غش شود
  • کم آبی شدید می تواند باعث شوک و نارسایی اندام شود و به کودک آسیب برساند.

دلایل کم آبی در دوران بارداری شامل موارد زیر است:

  • ننوشیدن آب کافی
    اگرچه توصیه‌های زیادی در مورد میزان آب مصرفی افراد وجود دارد، اما نیازها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بارداری برای بدن سخت تر است. بنابراین، زنان به طور کلی نیاز به نوشیدن آب بیشتری در دوران بارداری نسبت به قبل از بارداری دارند.

افرادی که فعالیت بدنی دارند یا در آب و هوای گرم زندگی می کنند و بیشتر عرق می کنند به آب بیشتری نیاز دارند. افرادی که به طور ناگهانی سطح فعالیت خود را تغییر می دهند یا به آب و هوای گرم تر می روند ممکن است به آب بیشتری نسبت به قبل نیاز داشته باشند. اگر مصرف آب خود را تنظیم نکنند، ممکن است دچار کم آبی شوند.

افراد مبتلا به اختلالات خوردن، به ویژه پرخوری عصبی، ممکن است بیشتر مستعد کم آبی بدن باشند. هنگامی که کم آبی بدن به دلیل ننوشیدن آب کافی رخ می دهد، می توان با نوشیدن آب کافی آن را برطرف کرد.

برخی از شرایط پزشکی، به ویژه آنهایی که باعث استفراغ و اسهال می شوند، می توانند جذب آب مورد نیاز بدن را با مشکل مواجه کنند. حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری بیشتر از زمان های دیگر است. 3 درصد از زنان باردار از استفراغ باروری رنج می برند که می تواند باعث استفراغ شدید، کاهش وزن و کم آبی بدن شود.

سایر مشکلات، به ویژه آنهایی که متابولیسم را تحت تأثیر قرار می دهند، می توانند منجر به کم آبی بدن شوند. این شامل:

نارسایی کلیه
برخی از اختلالات متابولیک نادر
اختلالات روده ای که جذب مواد مغذی را دشوار می کند، مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک.
افرادی که دچار بیماری های زمینه ای هستند، اگر در هوای گرم زندگی کنند، ورزش شدید یا آب کافی ننوشند، در معرض خطر کم آبی هستند.

  • عوارض کم آبی در بارداری
  • کم آبی بارداری

کم آبی خفیف معمولاً در دوران بارداری خطرناک نیست، تا زمانی که میزان کم آبی بدن جبران شود، اکنون آب یا غذای آبرسان قابل قبول است. کم آبی شدید هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است.

کم آبی می تواند باعث کاهش سطح مایع آمنیوتیک شود که می تواند بر رشد کودک تأثیر بگذارد و این کاهش سطح مایع آمنیوتیک می تواند منجر به زایمان زودرس شود و بر تولید شیر مادر تأثیر بگذارد.

کم آبی می تواند منجر به کمبود مواد مغذی شود که برای سلامت زنان باردار و جنین در حال رشد حیاتی است. با این حال، کم آبی نیز می تواند یکی از دلایل اصلی زایمان زودرس باشد. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد افرادی که علائم زایمان زودرس را دارند بیشتر از افراد بدون علائم دچار کم آبی بدن می شوند. در موارد نادر، کم آبی بدن می تواند منجر به کما یا حتی کشنده شود.

نشانه های کم آبی بدن در دوران بارداری

کم آبی خفیف معمولاً در دوران بارداری خطرناک نیست، تا زمانی که میزان کم آبی بدن جبران شود، اکنون آب یا غذای آبرسان قابل قبول است. کم آبی شدید هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است.

کم آبی می تواند باعث کاهش سطح مایع آمنیوتیک شود که می تواند بر رشد کودک تأثیر بگذارد و این کاهش سطح مایع آمنیوتیک می تواند منجر به زایمان زودرس شود و بر تولید شیر مادر تأثیر بگذارد.

کم آبی می تواند منجر به کمبود مواد مغذی شود که برای سلامت زنان باردار و جنین در حال رشد حیاتی است. با این حال، کم آبی نیز می تواند یکی از دلایل اصلی زایمان زودرس باشد. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد افرادی که علائم زایمان زودرس را دارند بیشتر از افراد بدون علائم دچار کم آبی بدن می شوند. در موارد نادر، کم آبی بدن می تواند منجر به کما یا حتی کشنده شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
تشخیص کم آبی خفیف یا شدید در بارداری می تواند دشوار باشد. اگر نوشیدن آب یا سایر غذاهای آبرسان باعث بهبود سریع علائم نشد، با متخصص زنان و زایمان یا مامای خود تماس بگیرید. اگر چنین خدماتی در دسترس نیست، به بیمارستان یا اورژانس مراجعه کنید. برای رفتن به بیمارستان باید علائم زیر را داشته باشید:

  • تغییرات در الگوهای حرکتی فرزندتان را احساس کنید.
  • خونریزی دارید یا کیسه آب پاره شده است.
  • انقباضاتی را تجربه کنید که فکر می کنید نشانه های زایمان زودرس است.
  • آیا تا به حال یک بیماری جدی مانند نارسایی کلیه داشته اید؟
  • استفراغ یا اسهال بیش از 12 ساعت.
  • با وجود نوشیدن مایعات، عرق کردن را متوقف نکرده اید.

تولید ادرار کم یا حتی متوقف شده است.

کسانی که دچار استفراغ باروری یا سایر شرایط پزشکی هستند باید با پزشک خود در مورد زمان مراجعه به بیمارستان صحبت کنند. اگر پزشک شما مشکوک است که این علائم استفراغ یک وضعیت پزشکی است، باید به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

کم آبی بارداری
درمان کم آبی در دوران بارداری ممکن است شامل قرار دادن مایعات در ورید (IV) از طریق سوزن باشد. برخی از زنان باردار دچار کم آبی نیز ممکن است به الکترولیت هایی مانند سدیم و منیزیم نیاز داشته باشند تا به آنها در جذب مناسب مایعات کمک کند. کم آبی بدن در برخی از زنان می تواند باعث بستری شدن چندین روز در بیمارستان شود.

جلوگیری از کم آبی در دوران بارداری
برای جلوگیری از کم آبی، مصرف مایعات خود را تا زمانی که ادرار شفاف یا زرد کم رنگ شود افزایش دهید. حتما یک بطری آب همراه خود داشته باشید تا به راحتی بنوشید. برای انجام اصولی این کار می توانید فواید نوشیدن آب خالص در دوران بارداری را در نظر بگیرید، از دستگاه تصفیه آب استفاده کنید و آب سالم بنوشید تا هم برای شما و هم برای جنینتان مفید باشد.بله

زمانی که ورزش می کنید یا در معرض هوای گرم قرار می گیرید، باید مایعات مصرفی خود را بیش از حد معمول افزایش دهید. برخی غذاها، از جمله غذاها یا نوشیدنی های کافئین دار، می توانند باعث کم آبی بدن فرد شوند. نوشیدن آب زیاد هنگام مصرف این غذاها ضروری است.

مراقبت های دوران بارداری نقش حیاتی در جلوگیری از کم آبی دارد. کم آبی بدن اغلب به دلیل مشکلات متابولیک یا یک بیماری زمینه ای مانند استفراغ تولید مثلی است. در این صورت پزشک می تواند برنامه درمانی خوبی ارائه دهد.

اگر خانمی سابقه کم آبی بدن یا شرایطی را دارد که باعث آن می شود، بهتر است راه های پیشگیری از کم آبی را با پزشک خود در میان بگذارد.

کم آبی بارداری
آخرین جمله
معمولا کم آبی یک ناراحتی موقتی است که با نوشیدن آب بیشتر قابل درمان است. با این حال، افراد باید کم آبی بدن را جدی بگیرند زیرا می تواند مشکلات زیادی در دوران بارداری ایجاد کند. خانم ها اگر فکر می کنند مشکلاتشان در دوران بارداری ناشی از کم آبی بدن است، حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.

اگر بدن علائم کم آبی بیش از حد را تجربه کرد، باید به آن پاسخ دهد و آن را درمان کند. حتی اگر در مورد علائم خود مطمئن نیستید، برای مراقبت های اورژانسی به بیمارستان بروید. فواید نوشیدن آب را دست کم نگیرید و با نوشیدن آب تا حد امکان بارداری سالمی داشته باشید.

 

امروزه با توجه به جمعیت زیاد، تخریب محیط زیست، آلودگی آب و هوا، نیاز بیشتری به دستگاه تصفیه آب خانگی داریم، زیرا هر آنچه گفته شد روی آب های سطحی و آب لوله کشی تاثیر می گذارد. بنابراین، تجهیزات تصفیه آب برای دستیابی به اثرات تصفیه آب با کیفیت به فیلترهایی با کارایی متفاوت نیاز دارند.

منبع مطلب : لینک منابع دانش دستگاه تصفیه آب

درباره دستگاه تصفیه آب بیشتر بدانید لینک: دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب

امتیاز دهید post

پیغام بگذارید

Related Posts