فرآیند ضدعفونی کردن آب

فرآیند ضدعفونی کردن آب

فرآیند ضدعفونی کردن آب

ضد عفونی فرآیندی را توصیف می کند که بسیاری  یا همه میکروارگانیسم های بیماری زا ، به جز اسپورهای باکتریایی را بر روی اجسام بی جان از بین می برد ، اشیاء معمولاً توسط مواد شیمیایی مایع یا پاستوریزه کردن مرطوب ضد عفونی می شوند ضد عفونی یک فرایند فیزیکی یا شیمیایی است که در آن میکروارگانیسم های بیماری زا غیرفعال یا کشته می شوند. نمونه هایی از ضد عفونی کننده های شیمیایی عبارتند از کلر ، کلرید دی اکسید و ازن. نمونه هایی از ضد عفونی کننده های فیزیکی شامل نور ماوراء بنفش ، اشعه الکترونیکی و گرما است. به طور معمول ، آبهای سطحی نسبت به آبهای زیرزمینی به تصفیه بیشتر احتیاج دارند زیرا دریاچه ها ، رودخانه ها و نهرها حاوی رسوبات و آلاینده های بیشتری هستند و بیشتر از آب های زیرزمینی آلوده هستند.برخی از منابع آب همچنین ممکن است حاوی محصولات ضد عفونی کننده ، مواد شیمیایی معدنی ، مواد شیمیایی آلی و رادیونوکلئیدها باشد. روش های تخصصی برای کنترل شکل گیری یا از بین بردن آنها همچنین می تواند بخشی از تصفیه آب باشدگندزدایی آب پساب فاضلاب

از آنجا که عوامل بیماری زا در منابع آب آشامیدنی می توانند وجود داشته باشند ، ضد عفونی کردن بسیار مهم است .روش های ضد عفونی شامل کلرزنی ، دی اکسید کلر ، کلرامین ، ازن و نور ماوراء بنفش است.

سه سطح ضد عفونی وجود دارد: زیاد ، متوسط و کم. فرایند ضد عفونی سطح بالا  همه میکروارگانیسم های رویشی ، مایکوباکتری ها ، لیپیدها و ویروسهای غیر چربی ، اسپورهای قارچی و برخی از اسپورهای باکتریایی را از بین می برد. عوامل موثر بر کیفیت آب دستگاه تصفیه آب

روشهای مورد استفاده شامل فرآیندهای بدنی مانند تصفیه ، رسوب گذاری و تقطیر می باشد. فرآیندهای بیولوژیکی مانند فیلتر شنی یا کربن فعال بیولوژیکی. فرآیندهای شیمیایی مانند لخته سازی و کلرینگ؛ و استفاده از اشعه الکترومغناطیسی مانند نور ماوراء بنفش.

روند تصفیه آب در این مرحله شامل چهار مرحله است: انعقاد ، رسوب زدایی ، تصفیه و ضد عفونی. … ضد عفونی کردن استفاده از مواد شیمیایی و یا وسایل دیگر مانند اشعه ماوراء بنفش برای از بین بردن میکروارگانیسم ها و عوامل بیماری زا به طور بالقوه مضر در آب است

هدف از گند زدایی منابع آب عمومی از بین بردن عوامل بیماری زا است که مسئول بیماری های ناشی از آب هستند. انتقال بیماری هایی مانند تب حصبه و پاراتیفوئید ، وبا ، سالمونلوز و شیگلوز با درمان هایی قابل کنترل است که بطور قابل توجهی تعداد کل میکروارگانیسم های زنده را در آب کاهش می دهد.

در حالی که غلظت ارگانیسم ها در آب آشامیدنی پس از ضد عفونی موثر ممکن است بسیار کم باشد ، برای  کشتن تمام میکروب های موجود تلاش نمی شود. گند زدایی

ضدعفونی کردن آبکلرینگ

پس از تصفیه آب ، ممکن است یک ماده ضدعفونی کننده (به عنوان مثال کلر ، کلرامین) به منظور از بین بردن سایر انگل ها ، باکتری ها و ویروس ها باقی بماند و برای محافظت از آب از میکروب ها هنگام لوله کشی به منازل و مشاغل استفاده شود به طور کلی ، کلر زنی روشی است برای ضد عفونی آب آشامیدنی که مورد علاقه صنعت آب است. شیوع بیماری های منتقل شده از آب ، کلر به عنوان منبع ضد عفونی کننده بالقوه برای از بین بردن عوامل بیماری زای میکروبی و ضد عفونی کننده  آب آشامیدنی شده است. رایج ترین روش برای ضد عفونی کننده منابع آب  است. استفاده جهانی  از این روش را می توان به راحتی و عملکرد بسیار رضایت بخش آن به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده ، که توسط ده ها سال استفاده ایجاد شده است نسبت داد. اینقدر موفقیت آمیز بوده است که اکنون رهایی از بیماری همه گیر ناشی از آب ، کاملاً مشخص است. همانطور که در آب آشامیدنی و سلامتی گفته شده است  “کلرزنی استاندارد ضد عفونی کننده است که دیگرروش ها با آن مقایسه می شوند.” میکروارگانیسم های بیماری زا

با این حال ، کشف این که کلرزنی می تواند منجر به تشکیل هیدروکربن های هالوژنه  شود ، مجددا برای تعیین عوامل یا روش های جایگزین تلاش شده است.

روش انتخاب مواد ضد عفونی کننده آب برای مصرف انسان به عوامل مختلفی بستگی دارد این شامل:

اثربخشی آن در برابر عوامل بیماری زا در آب (باکتری ها ، ویروس ها ، تک یاخته ها و کرم های حنجره).

صحت کنترل روند کنترل و کنترل فرآیند

کیفیت آب تصفیه شده

در دسترس بودن این فناوری برای اتخاذ روش در مقیاس مورد نیاز برای تأمین آب عمومی

ضدعفونی کردن آبانعقاد و لخته شدن

انعقاد و لخته سازی اغلب اولین قدم ها در تصفیه آب است. مواد شیمیایی با بار مثبت به آب اضافه می شوند. بار مثبت این مواد شیمیایی بار منفی خاک و سایر ذرات حل شده در آب را خنثی می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد ، ذرات با مواد شیمیایی به هم می چسبند و ذرات بزرگتر تشکیل می دهند ، به نام floc.

رسوب گذاری

در حین رسوبگذاری ، floc به دلیل وزن خود در قسمت پایین آب تأمین می شود. این فرآیند تسویه رسوبگذاری نام دارد.

تصفیه

به محض این که فلک به قسمت تأمین آب رسید ، آب پاک در بالای آن از فیلترهای ترکیبات مختلف (شن ، ماسه و زغال چوب) و اندازه منافذ عبور خواهد کرد تا ذرات محلول مانند گرد و غبار ، انگل ها از بین برود. باکتری ها ، ویروس ها و مواد شیمیایی.

حتی اگراستانداردهای لازم برای آب آشامیدنی عمومی را تنظیم و تعیین شود ، یک واحد تصفیه آب خانگی می تواند کارآمد ومفید باشد.

آلودگی های خاص را حذف میکند

طعم آب آشامیدنی را بهبود بخشید

سیستم های تصفیه آب خانگی از دو دسته استفاده می شود: نقطه استفاده و نقطه ورود خارجی . سیستم های ورودخارجی معمولاً بعد از کنتور آب نصب می شوند و اکثر آبهای ورودی به محل سکونت را تصفیه میکنند. سیستم های استفاده نقطه ای سیستم هایی هستند که درزیرسینک آشپزخانه یا یک شیر آب کمکی که در کنار شیر نصب می شوندوآب را تصفیه می کنند.

متداول ترین انواع سیستم های تصفیه آب خانگی شامل موارد زیر است:

سیستم های تصفیه

فیلتر آب وسیله ای است که ناخالصی ها را با استفاده از یک سد فیزیکی ، شیمیایی و یا بیولوژیکی از آب خارج می کند.

نرم کننده های آب

نرم کننده آب وسیله ای است که باعث کاهش سختی آب می شود. نرم کننده آب به طور معمول از یون های سدیم یا پتاسیم برای جایگزینی یون های کلسیم و منیزیم ، یون هایی که “سختی” ایجاد می کنند ، استفاده می کند.

سیستم های تقطیر

تقطیر فرآیندی است که در آن آب ناخالصی جوشانده می شود و بخار در یک ظرف جداگانه جمع می شود و تراکم می شود و بسیاری از آلاینده های جامد را پشت سر می گذارد.

دستگاه های تصفیه آب برای هر خانواده ای به یکی از مهم ترین وسایل تبدیل شده است. دستگاه‌های تصفیه آب تضمین می‌کنند که آب آشامیدنی سالم و تمیز در صورت نیاز دریافت می‌کنید تا از بیماری‌های منتقله از طریق آب دور بمانید. انواع مختلفی از فرآیندهای تصفیه آب مانند تصفیه آب اسمز معکوس (RO)، فیلتراسیون اولترا (UF) و ضدعفونی با اشعه ماوراء بنفش (UV) وجود دارد. بسته به کیفیت آب باید یک سیستم تصفیه آب را انتخاب کنید. اگرچه در صورت بروز مشکل می توانیم به راحتی با متخصصان خدمات در تماس باشیم، اما دانستن نحوه عملکرد این سیستم ها همیشه مفید است.

امتیاز دهید post

Comments (3)

  1. مجید علمیه اسفند 4, 1398

    ضدعفونی کردن آب فرآیند مهم وتاثیرگذاری هست برای داشتن آب سالم وعاری از هرگونه آلودگی وباکتری وبا داشتن دستگاههای تصفیه خانگی میتونیم این فرآیند وروند رو درخانه داشته باشیم وبا خیال راحت از آب سالم استفاده کنیم ممنون از تصفیه سازان مهر

  2. غلامی اسفند 5, 1398

    زحمات زیادی در زمینه تصفیه آب انجام میشه برای اینکه آب سالم وتصفیه شده دردسترس داشته باشم چون ۶۰درصد از حجم بدنمون رو آب تشکیل میده وبرای حفظ سلامتی وتندرستی موضوع بسیارمهم وقابل توجهی هست.

پیغام بگذارید

Related Posts

گند زدایی

گند زدایی

گند زدایی | ضد عفونی به عنوان روشی تعریف می شود که میکروارگانیسم ها(قارچ ها،جلبک…Read more