آبیاری قطره ای تصفیه آب

آبیاری قطره ای تصفیه آب

آبیاری قطره ای تصفیه آب

آبیاری قطره ای تصفیه آب

در مناطق نیمه خشک که منابع آب کمیاب هستند ، کارایی استفاده از آب آبیاری مسئله مهمی است. اگرچه آبیاری قطره ای زیر سطحی یک روش آبیاری بسیار کارآمد است ، اما به دلیل معایب متعددی مانند گرفتگی آلاینده ها و دشواری تشخیص نشت و ترمیم آنها ، گسترش آن نسبتاً محدود بوده است.

اخیراً ، یک روش آبیاری زیر سطحی جایگزین که قادر به جلوگیری از بسیاری از اشکالات فوق نیست ، در جنوب اسپانیا معرفی شده است. هدف از این کار ارزیابی عملکرد این روش و مقایسه آن با سیستم آبیاری قطره ای سطح است. برای دستیابی به این هدف ، یک آزمایش صحرایی سه ساله در یک باغ زیتون ارگانیک (Olea europaea L.) واقع در استان آلمریا ، اسپانیا انجام شد. کارایی استفاده از آب در هر دو روش آبیاری تحت سه منبع مختلف آبیاری مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج نشان می دهد که به نظر می رسد روش آبیاری زیر سطحی عملکرد بهتری نسبت به روش آبیاری قطره ای داشته باشد زیرا عملکرد و راندمان استفاده از آب آبیاری برای رآب و هوای مدیترانه ای با بارش کم و متغیر مشخص می شود. میانگین بارندگی سالانه در برخی مناطق در جنوب شرقی اسپانیا کمتر از ۳۰۰ میلی متر در سال است. مدیریت صحیح سیستم های آبیاری برای دستیابی به حداکثر کارایی استفاده از آب آبیاری ضروری است. استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای زیر سطحی (SDI) ممکن است بهبودی در کارایی استفاده از آب آبیاری ایجاد کند. این سیستم ها به جای استفاده از سطح آب ، مستقیماً آبیاری را در داخل زمین اعمال می کنند).

این روش به دلیل خیس نشدن سطح خاک ، به ویژه در محصولات با تراکم کم ، تلفات تبخیر آب خاک را از پیاز مرطوب کاهش می دهد. بوناچلا و همکاران  تبخیر مستقیم خاک از لامپ مرطوب را برای باغ های زیتون آبیاری قطره ای اندازه گیری کرد. آنها تخمین زدند که این تبخیر بخشی از تبخیر و تعرق باغ فصلی را در بازه زمانی ۴ تا ۱۲ درصد برای یک باغ بالغ و از ۱۸ تا ۴۳ درصد برای یک باغ جوان نشان می دهد ، بستگی عمده به کسر سطح خاک مرطوب دارد.

کمپ (۱۹۹۸) نتایج برخی از کارهای قبلی را که عملکرد محصول را در زیر سطح و سایر روشهای مختلف آبیاری سطحی مقایسه می کرد ، مرور کرد. وی نتیجه گرفت که بازده محصول برای سیستم های قطره ای زیر سطحی در همه موارد از جمله محصولات مختلف ، خاک و شرایط کشت برابر یا بهتر از سیستم های دیگر است. آب و مواد مغذی با کارایی بیشتری استفاده می شود و عملکرد و کیفیت محصول اغلب به طور قابل توجهی بهبود می یابد سایر مزایای اضافی آبیاری زیرزمینی نیز شرح داده شده است: از افزایش عمر کاری سیستم به دلیل جلوگیری از تخریب و تخریب تابش خورشید جلوگیری می شود. شخم زدن و سایر روش های زراعی تسهیل می شود ، و توسعه علف های هرز و بیماری های قارچی کاهش می یابد. در نتیجه این مزایا ، این روش در چندین محصول مانند میوه ها ، مرکبات ، توتون و به ویژه در باغ های زیتون مورد استفاده قرار می گیرد. زیتون یکی از محصولات بسیار گسترده در حوزه مدیترانه است. به طور سنتی ، زیتون در شرایط دیم کشت می شود. با این حال ، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که استفاده از آب آبیاری منجر به افزایش قابل توجه عملکرد و کاهش قابل توجهی از مشکل تحمل متناوب می شود (موریانا و همکاران  به همین دلیل ، در سالهای اخیر ، با استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای ، در سطح زمین آبیاری زیتون آبی بسیار زیاد شده است.

اگرچه روش های آبیاری زیر سطحی از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است ، گسترش آنها علی رغم کارایی بالای استفاده از آب و مزایای بیشمار ، کاملاً محدود است. این عمدتاً به این دلیل است که سیستم های آبیاری قطره ای زیر سطحی فعلی ، که شامل دفن کردن جانبی و انتشار دهنده ها هستند ، نیز دارای اشکالات جدی هستند. این کمبودها شامل هزینه بالاتر سیستم ، گرفتگی و شکستگی قطره چکان ها به دلیل نفوذ ریشه ها یا مکش ذرات جامد از ماتریس خاک و مشکل در کشف و ترمیم مشکلات احتمالی نشت است.

عیب دیگر این سیستم ها نیز توسط چندین محقق مشاهده شده است ؛ خصوصیات هیدرولیکی خاک به دلیل فشارهای مثبتی که ممکن است هنگام آبیاری در خاک نزدیک به قطره چکان ایجاد کند ، می تواند باعث کاهش ترشحات ساطع کننده ها شود. این تنوع تخلیه ساطع کننده می تواند به طور جدی بر یکنواختی کلی سیستم آبیاری تأثیر بگذارد

اخیراً یک روش آبیاری قطره ای زیر سطحی (سیستم SDI) ، که می تواند از بسیاری از اشکالات فوق جلوگیری کند ، ایجاد شده است:

این سیستم برای آبیاری باغ های زیتون در جنوب اسپانیا در حال معرفی است. این شامل نصب شبکه توزیع آب و ساطع کننده ها در سطح خاک است ، گویی که یک سیستم آبیاری قطره ای معمولی است ، اما انتشار دهنده ها به جو می ریزند و آب را در یک لوله پلاستیکی سوراخ دار به صورت عمودی وارد سوراخ زمین می کنند. (عکس. ۱). به این ترتیب ، پیاز مرطوب در داخل خاک ، درست در انتهای پایین لوله سوراخ شده ، ایجاد می شود. اگر عمق لوله سوراخ شده زیاد و قطر آن به اندازه کافی کم باشد ، تلفات تبخیر از لامپ مرطوب را می توان ناچیز دانست. به عنوان یک نتیجه ، سیستم SDI جایگزین پیشنهادی بیشتر مزایای یک سیستم SDI معمولی را دارد اما فاقد اکثر اشکالات آن است.

نصب این سیستم آسان و نسبتاً مقرون به صرفه است ، اگرچه به دلیل قرارگیری لوله های سوراخ دار در زیر هر انتشار دهنده ، در مقایسه با سیستم DI ، هزینه نصب اضافی نیز به دنبال دارد. با این حال ، از هزینه دفن جانبی های آبیاری جلوگیری می کند ، زیرا در سیستم SDI دیگر رخ می دهد. تعمیر و نگهداری سیستم بسیار ساده تر از سایر سیستم های SDI است ، زیرا مسدود کننده آلاینده ها با سهولت بیشتری قابل شناسایی و تعویض هستند.

هدف از این کار ارزیابی تجربی عملکرد این آبیاری زیر سطحی استوش اول بیشتر بود.

امتیاز دهید post

Write a Message

Your email address will not be published.

Related Posts

منابع و مآخذ

منابع و مآخذ اصول تصفیه آب ،چالکش امیری،ارکان دانش، ۱۳۹۲ روشهای نوین تصفیه، مهابی، شولا…Read more