تفاوت آب مقطر و آب معمولی

تفاوت آب مقطر و آب معمولی

تفاوت آب مقطر و آب معمولی

تفاوت آب مقطر و آب معمولی

تصفیه صحیح آب شما بسیار مهم است.
دسترسی به آب آشامیدنی تمیز برای سلامتی حیاتی است.

در حالی که اکثر منابع آب آشامیدنی عمومی تحت نظارت دقیق و سالم برای نوشیدن هستند ، بسیاری ترجیح می دهند آب تصفیه شده بنوشند.

آب تصفیه شده نسبتاً بی خطر است و ممکن است تماس با برخی از آلاینده هایی که در آب لوله ها یافت می شود را کاهش دهد.

آب تصفیه شده در مقابل آب مقطر در مقابل آب معمولی:

تفاوت چیست؟
مصرف بهینه آب برای سلامتی شما ضروری است.

هر سلولی در بدن شما برای عملکرد صحیح به آب احتیاج دارد ، به همین دلیل شما باید در طول روز به طور مداوم آب بدن خود را تامین کنید.

اکثر مردم می دانند که میزان مصرف آب چقدر مهم است ، اما برخی در مورد بهترین نوع آب برای نوشیدن گیج شده اند.

این مقاله تفاوت بین آب تصفیه شده ، تقطیر شده و معمولی را بررسی می کند تا بداند کدام یک برای هیدراتاسیون بهترین انتخاب است.

آب تصفیه شده آبی است که برای حذف ناخالصی ها مانند مواد شیمیایی و سایر آلاینده ها فیلتر یا پردازش شده است.

معمولاً با استفاده از آبهای زیرزمینی یا آب لوله کشی تولید می شود.

از طریق تصفیه ، بسیاری از انواع ناخالصی ها حذف می شوند ، از جمله:

باکتری ها
جلبک
قارچ
انگل ها
فلزاتی مانند مس و سرب
آلاینده های شیمیایی
چندین روش برای تصفیه آب به صورت تجاری و در خانه استفاده می شود.

در اکثر کشورهای غربی ، آب آشامیدنی عمومی تصفیه می شود تا آب برای مصرف انسان ایمن شود. در اکثر کشورهای غربی ، آب آشامیدنی عمومی تصفیه می شود تا آب برای مصرف انسان ایمن شود.

با این حال ، استانداردهای آب آشامیدنی در سراسر جهان متفاوت است و معمولاً بر اساس مقررات دولتی یا استانداردهای بین المللی است.

در واقع ، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که بیش از ۲٫۱ میلیارد نفر از آب آشامیدنی سالم برخوردار نیستند.

در کشورهایی که آب آشامیدنی عمومی را تصفیه می کنند ، از روش های مختلف تصفیه برای ایمن سازی آب استفاده می شود ، از جمله :

انعقاد و لخته شدن: مواد شیمیایی با بار مثبت به آب اضافه می شوند تا با ذرات دارای بار منفی متصل شوند تا بتوان آنها را فیلتر کرد. این ذرات بزرگتری به نام floc تشکیل می دهد.

رسوب گذاری: به دلیل اندازه بزرگتر ، فلوک در قسمت پایین آب قرار گرفته و از آب تمیز جدا شده است.

تصفیه: آب تمیز در بالای منبع سپس از طریق سیستم های تصفیه متعدد ساخته شده از ماسه ، ذغال سنگ و شن عبور می کند. این کار آلودگی هایی مانند گرد و غبار ، باکتری ها ، مواد شیمیایی و ویروس ها را از بین می برد.

ضدعفونی: در این مرحله ، مواد ضدعفونی کننده شیمیایی مانند کلر به آب اضافه می شوند تا باکتری ها یا ویروس های باقی مانده را که در چند مرحله اول زنده مانده اند از بین ببرند.

توجه به این نکته ضروری است که ممکن است بسته به مساحت و کیفیت آب محلی ، آب متفاوت تصفیه شود. مزایای سلامتی آب تصفیه شده

در حالی که نوشیدن آب لوله کشی در بسیاری از مناطق بی خطر است ، ممکن است هنوز حاوی آلاینده های کمی باشد.

 

به عنوان مثال ، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) محدودیت های قانونی را تعیین می کند که برای مصرف کنندگان بیش از ۹۰ آلاینده در آب آشامیدنی ایمن تلقی می شود

با این حال ، قانون نوشیدن آب ایمن به دولتها این امکان را می دهد تا استانداردهای آب آشامیدنی خود را تنظیم کنند ، به شرطی که حداقل الزامات EPA برای آلاینده ها را برآورده کنند

این بدان معناست که برخی ایالت ها مقررات سختگیرانه تری برای آب آشامیدنی نسبت به سایر کشورها دارند.

اگرچه تدابیری اتخاذ شده است که آب آشامیدنی عمومی برای مصرف ایمن باشد ، اما می تواند حاوی مقادیر کمی آلاینده باشد که می تواند بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد.

به عنوان مثال ، فلزات سنگین سرب و مس برای سلامتی بسیار سمی هستند. آنها می توانند باعث ناراحتی معده شوند و در صورت مصرف به مرور زمان منجر به آسیب مغزی شوند

این فلزات سنگین به آب آشامیدنی نفوذ کرده اند ، حتی در کشورهایی که منابع آب عمومی تحت نظارت دقیق هستند (منبع ۸). با استفاده از فیلترهای آب خانگی یا نوشیدن آب بطری تصفیه شده ، آب آشامیدنی سطح دیگری از تصفیه را انجام می دهد که می تواند بسته به نوع سیستم تصفیه مورد استفاده ، فلزات ، مواد شیمیایی و سایر آلاینده ها.

سیستم های تصفیه آب مانند فیلترهای ذغال سنگ کلر را حذف می کنند ، یک ماده شیمیایی رایج که به عنوان ضدعفونی کننده به آب عمومی اضافه می شود.

چندین مطالعه آب کلر شده را با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ مرتبط کرده است .

یکی دیگر از مزایای تصفیه آب این است که طعم های ناخوشایند مربوط به عملیات شیمیایی ، مواد آلی یا لوله کشی فلزی را از بین می برد و آب آشامیدنی تازه و طعم خالص را برای شما باقی می گذارد.
در حالی که آب تصفیه شده فواید زیادی برای سلامتی دارد ، اما دارای اشکالاتی نیز می باشد.

به عنوان مثال ، فلوراید یک ماده معدنی است که به منابع آب آشامیدنی عمومی در برخی از کشورها برای بهبود سلامت دندان و کاهش پوسیدگی دندان اضافه می شود

اگرچه این عمل منجر به کاهش پوسیدگی دندان در کودکان ، به ویژه در مناطق در معرض خطر شده است ، برخی معتقدند که آب فلوراید ارزش خطرات بالقوه سلامتی مرتبط با استفاده از آن را ندارد.

سطوح بیش از حد فلوراید می تواند برای سلول های مغز و عصب سمی باشد و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سطوح بالای فلوراید با اختلالات یادگیری ، حافظه و شناختی ارتباط دارد

با این حال ، کارشناسان استدلال می کنند که میزان فلوراید موجود در آب آشامیدنی در کاهش پوسیدگی دندان ایمن و مفید است ، به ویژه در کودکانی که فقط در معرض فسفر قرار دارند.

آب مقطر نوعی آب تصفیه شده است
آب مقطر فرآیند تقطیر را برای حذف ناخالصی ها طی کرده است.

تقطیر شامل جوشاندن آب و جمع آوری بخار است که پس از خنک شدن به آب باز می گردد.

این فرایند در از بین بردن آلاینده هایی مانند باکتری ها ، ویروس ها ، تک یاخته هایی مانند ژیاردیا و مواد شیمیایی مانند سرب و سولفات بسیار مثر است .

با توجه به این که آب مقطر فوق العاده خالص است ، معمولاً در مراکز پزشکی و آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اگرچه نوشیدن آب مقطر به اندازه نوشیدن انواع دیگر آب تصفیه شده رایج نیست ، برخی از مردم به دلیل عاری از آلودگی ، نوشیدن آن را انتخاب می کنند.
تقطیر آب یک راه م toثر برای حذف آلاینده ها از آب آشامیدنی است.

میزان آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی موجود در منابع آب عمومی مانند آب لوله کشی به موقعیت جغرافیایی شما و سازمان هایی که ایمنی آب آشامیدنی را در کشور شما تنظیم می کنند بستگی دارد.

آب مقطر در اصل عاری از آلودگی هایی مانند آفت کش ها و باکتری ها است ، که می تواند به ویژه برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مفید باشد.

به عنوان مثال ، مبتلایان به HIV/AIDS و برخی سرطان ها در معرض خطر بیشتری برای ناخالصی های موجود در آب و غذا هستند و ممکن است از نوشیدن آب مقطر نیز سود ببرند . علاوه بر این ، مانند سایر روش های تصفیه ، آب مقطر به طور موثر حذف کلر از آب آشامیدنی ، که می تواند طعم آب را بهبود بخشد در حالی که قرار گرفتن در معرض کلر را کاهش می دهد. خطرات احتمالی آب مقطر
در حالی که آب مقطر خالص ترین نوع آب است ، لزوما سالم ترین نیست.

فرآیند تقطیر در از بین بردن آلاینده های بالقوه مضر بسیار مثر است ، اما مواد معدنی و الکترولیت های طبیعی موجود در آب را نیز حذف می کند.

در کنار ناخالصی های ناخواسته ، مواد معدنی مفید مانند کلسیم و منیزیم نیز با بالا آمدن بخار در طی فرآیند تقطیر باقی می مانند.

در حقیقت ، تقطیر به طور معمول حدود ۹۹٫۹ درصد از تمام مواد معدنی موجود در آب لوله کشی را حذف می کند

اگرچه معمولاً آب به عنوان منبع مواد معدنی در نظر گرفته نمی شود ، اما هر عاملی که منجر به کاهش مصرف ریز مغذی های اساسی شود ، می تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد.

به عنوان مثال ، نوشیدن آب کم کلسیم و منیزیم با افزایش خطر شکستگی ، زایمان زودرس و بیماری قلبی مرتبط است

با این حال ، توجه به این نکته ضروری است که آب لوله کشی منبع اصلی تامین مواد معدنی برای اکثر مردم نیست و نوشیدن آب مقطر باید تا زمانی که از رژیم غذایی متعادل پیروی شود ، نسبتاً ایمن باشد.

مانند دیگر روش های تصفیه ، تقطیر فلوراید را از آب آشامیدنی حذف می کند ، که ممکن است کسانی را که نوشیدن آب مقطر را انتخاب می کنند در معرض خطر حفره قرار دهد.

این امر برای کسانی که آب مقطر می نوشند رعایت بهداشت مناسب دندان ها را ضروری می سازد.

در بیشتر موارد ، منابع عمومی آب آشامیدنی مانند آب لوله کشی به دلیل محدودیت های شدید آلاینده های تعیین شده توسط آژانس های نظارتی ، ایمن هستند.

با این حال ، آب آشامیدنی می تواند از منابع طبیعی یا فعالیت های انسانی آلوده شود و کیفیت آب را تحت تأثیر قرار دهد

به همین دلیل ، ممکن است ایده خوبی باشد که روی یک سیستم تصفیه آب در خانه سرمایه گذاری کنید ، به ویژه افرادی که دارای نقص ایمنی هستند و بیشتر مستعد بیماری در اثر آب آلوده هستند.

در کشورهایی که آلودگی آب یک مسئله است ، به ویژه در کشورهای در حال توسعه با عدم رعایت بهداشت مناسب ، همیشه انتخاب آب بطری یا تصفیه شده امن ترین گزینه است.

انواع مختلفی از سیستم های تصفیه در دسترس هستند ، از جمله فیلترهای زغال چوب و UV ، که ناخالصی هایی را که ممکن است در مراحل اولیه تصفیه در مقیاس بزرگ که اکثر آب لوله کشی طی می کند ، زنده نگه دارند ، حذف می کند.

گفته می شود ، در کشورهایی که آب آشامیدنی عمومی از نظر کیفیت و ایمنی تنظیم می شود ، نوشیدن آب لوله کشی نسبتاً ایمن

اگر کیفیت آب لوله کشی خود را زیر سوال می برید ، می توانید با خرید یک کیت آزمایش خانگی یا تماس با یک آژانس آزمایش آب در منطقه خود ، آب را آزمایش کنید.
اکثر منابع عمومی آب آشامیدنی برای ایمنی تنظیم شده اند ، اما برخی از افراد استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی را برای بهبود بیشتر کیفیت آب انتخاب می کنند.

واحدهای تصفیه آب خانگی می توانند طعم یا بوی آب لوله کشی را بهبود بخشیده و آلودگی های خاصی را از بین ببرند.

سیستم های تصفیه نقطه استفاده (POU) فقط آبی را که برای مصرف (نوشیدن و آشپزی) استفاده می شود تصفیه می کنند. سیستم های تصفیه نقطه ورود (PUE) معمولاً تمام آب ورودی به خانه را تصفیه می کنند

سیستم های POU هزینه کمتری دارند و بنابراین بیشتر در خانوارها استفاده می شود.

این سیستم های تصفیه به شیر آب متصل می شوند یا زیر سینک ظرفشویی قرار می گیرند و همچنین در پارچ های آب ایستاده با فیلترهای داخلی مانند فیلتر آب محبوب Brita عرضه می شوند.

برخی از یخچال ها دارای سیستم تصفیه آب داخلی نیز هستند.

اکثر سیستم های تصفیه آب در خانه از تکنیک های تصفیه زیر استفاده می کنند

تصفیه: سیستم های تصفیه ناخالصی های ناخواسته را در سطح یا منافذ یک محیط جاذب به دام می اندازند. فیلترهای ذغال سنگ در این دسته قرار می گیرند.
اسمز معکوس: این سیستم ها از غشای نیمه تراوا استفاده می کنند که ناخالصی ها را از بین می برد.
اشعه ماوراء بنفش: سیستم های تصفیه نور ماوراء بنفش از نور ماوراء بنفش برای ضدعفونی آب با کشتن باکتری ها و ویروس های بالقوه مضر استفاده می کنند. بسته به نوع و مدل ، قیمت ها می تواند بین ۲۰ تا صدها دلار متغیر باشد.

صرف نظر از نوع فیلتری که انتخاب می کنید ، حتماً به دنبال مارک های دارای گواهینامه از سازمان های نظارتی مانند موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) و NSF International باشید.

این آژانس ها تأیید می کنند که سیستم های تصفیه آب خانگی با استانداردهای ملی آب آشامیدنی مطابقت دارد یا فراتر می رود

سیستم های تصفیه آب خانگی باید به درستی نگهداری شوند. در نتیجه ، پیروی از توصیه های سازنده برای تعمیر و نگهداری ، از جمله تعویض فیلتر ، برای اطمینان از

به یاد داشته باشید که کیفیت آب بسته به محل زندگی شما می تواند متفاوت باشد. هنگام انتخاب نوشیدن آب تصفیه شده یا آب لوله کشی ، این باید عامل تعیین کننده باشد.

امتیاز دهید post

Write a Message

Your email address will not be published.

Related Posts

منابع و مآخذ

منابع و مآخذ اصول تصفیه آب ،چالکش امیری،ارکان دانش، ۱۳۹۲ روشهای نوین تصفیه، مهابی، شولا…Read more