مزایا و معایب کلر در آب شهری

مزایا و معایب کلر در آب شهری

مزایا و معایب کلر در آب شهری

امروزه شاهد این هستیم که برای تمیز شدن و شفاف شدن آب های شهری به آنها کلر اضافه می کنند. ما در این مقاله می خواهیم شما را با مزایا و معایب کلر در آب شهری آشنا کنیم. زیرا این کلر به علاوه شفافیت و تمیز کردن آب ها مزایا و معایبی را نیز به دنبال دارد.

 

کلر چیست؟

کلر به عنوان یک ضدعفونی کننده بسیار قوی شناخته شده است، اما در عین حال آلاینده شماره یک آب آشامیدنی نیز محسوب می شود. این مواد برای نابود کردن باکتری های بیماری زا که امکان دارد در لوله های توزیع آب یا آب شهری وجود داشته باشد استفاده می شود.
به همین دلیل، میلیاردها نفر هر روز از آب های لوله کشی شده آلوده به کلر می نوشند. زمانی که کلر برای بار اول در منابع آب شهری ظاهر شد، باعث کم شدن سریع شیوع بیماری های ناشی از آب آلوده شهری شد. با این حال، تا به اکنون ما و تمام دنیا نگران اثرات منفی این ماده بر سلامت بشر هستیم.

 

آغاز افزوده شدن کلر به آب آشامیدنی شهری

افزودن کلر به آب های آشامیدنی شهری در دهه 1800 آغاز شد و از سال 1904 این فرآیند به استاندارد تصفیه آب آشامیدنی شناخته شد. قبل از افزایش کلر به آب های شهری، مردم با گونه های مختلف بیماری ناشی از آب، از جمله اسهال خونی، وبا و حصبه دست و پنجه نرم می کردند.

پس از اینکه دانشمندان متوجه شدند که افزودن مقادیر کمی کلر به آب آشامیدنی می تواند باکتری ها را از بین ببرد و از شیوع این نوع از بیماری ها جلوگیری کند، کلر به سرعت به تصفیه خانه های آب سرایت کرد و به یک ماده محبوب برای تصفیه آب آشامیدنی شهری تبدیل شد. در حال حاضر کلرزنی آب آشامیدنی شهری رایج ترین روش تصفیه آب در جهان به ویژه در ایران است.

 

فواید کلر در آب

کلر به طور موثر باکتری های بیماری زا موجود در آب آشامیدنی شهری را از نابود کند. کلر یک ضدعفونی کننده بسیار عالی است و امروزه از بیشتر بیماری ها و مشکلاتی که آب های آلوده برای بشریت به ارمغان می آورد جلوگیری می کند. سایر مزایای کلر موجود در آب عبارتند از:
کلر نسبت به سایر مواد تصفیه کننده برای تصفیه آب ارزان تر است.
اثر آن برای مدت طولانی در آب باقی می ماند و سبب می شود تا مدت زمان طولانی در آب تصفیه شده بماند.

 

معایب کلر موجود در آب شهری

اگرچه کلر در حذف اکثر سموم موجود در آب شهری بسیار عالی عمل می کند، اما مدل های مختلف دیگری از سموم از جمله تری هالومتان ها را از آلاینده های موجود در آب لوله کشی که به آب تصفیه شده اضافه می شود نیز اضافه می کند. تری هالومتان ها زمانی تشکیل می شوند که کلر وارد منبع آب شده و با سایر مواد طبیعی موجود در آب واکنش می دهد.
اگر این ماده که همان تری هالومتان است وارد بدن ما شوند، می توانند باعث به وجود آمدن سرطان مثانه ، بیماری قلبی و آسم شوند.
سایر مشکلات ناشی از کلر در آب های آشامیدنی شهری عبارتند از:

  • بوی بد و طعم ناخوشایند
  • خشکی پوست و مو
  • از بین رفتن رنگ لباس ها
  • کاهش طول عمر قطعات پلاستیکی دستگاه ها در صورت تماس با آب

برخی دیگر از معایب کلر موجود در آب شهری عبارتند از:

  • تری هالومتان ها که از واکنش کلر و سایر مواد طبیعی موجود در آب تشکیل می شوند، باعث سرطان می شوند.
  • کلر موجود در آب نیز میکروارگانیسم هایی که در آب موجود است را از بین می برد و لاشه آنها در آب باعث بیماری و موارد دیگر می شود.
  • برخورد کلر با پوست و موی انسان باعث به وجود آمدن حساسیت، ریزش موهای سر و دیگر مشکلات می شود.
  • استنشاق گازهای کلر موجود در حمام می تواند سبب مشکلات تنفسی و ریوی در انسان شود.
  • کلر نمی تواند همه میکروارگانیسم های موجود در آب را نابود کند.

راه هایی برای حذف کلر از آب های آشامیدنی شهری

اگرچه کلر در تصفیه خانه ها و سیستم های توزیع آب واجب است، اما پس از رسیدن آب به خانه، دیگر نیازی به کلر نیست. سیستم های آب و تصفیه کننده های زیادی وجود دارند که می توانند کلر را در آب آشامیدنی خانه شما کاهش دهند، اما قبل از انتخاب آن، باید آب خانه خود را به آزمایشگاه ببرید و آن را مورد آزمایش قرار دهید.

همانطور که این آزمایش آب سالم را از آب ناسالم تشخیص می دهد، میزان کلر موجود در آب آشامیدنی خانه شما را نیز تعیین می کند تا بتوانید یک دستگاه تصفیه آب با فیلتر آب مناسب خریداری کنید. دستگاه های تصفیه آب با فیلترهای کربن فعال و سیستم های اسمز معکوس می توانند به طور موثر کلر را از آب آشامیدنی حذف کنند.
همچنین در مشخصات بهترین برندهای تصفیه آب خانگی گفته شده است که جدا از حذف کلر، فلوراید، آرسنیک، نیترات، نیتریت، آلومینیوم و رسوب آهک، به طور کامل از آب آشامیدنی حذف و به فاضلاب هدایت می شوند.

  • سیستم های کربن فعال در دستگاه های تصفیه آب

در دستگاه های تصفیه آب مجهز به مواد شیمیایی، فیلتر کربن فعال، ترکیبات آلی، کلر، سرب موجود در آب آشامیدنی و سایر آلاینده هایی که از آب های کلر دار شهری می آیند طی فرآیندی به نام جذب حذف می شوند.

  • سیستم اسمز معکوس برای تصفیه کلر آب آَشامیدنی شهری

این نوع از سیستم، یعنی سیستم اسمز معکوس مجهز به فیلترهای کربنی برای حذف کلرامین و کلر هستند. سیستم‌های اسمز معکوس یکی از بهترین و محبوب‌ترین سیستم‌های تصفیه آب هستند، به این دلیل که نه تنها کلر و کلرامین‌ها، بلکه بسیاری از آلاینده‌های موجود در آب آشامیدنی خانه را هم نابود می کنند.

 

بهترین دستگاه تصفیه آب برای جدا کردن کلر از آب آشامیدنی شهری

بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی برای حذف کلر از آب آشامیدنی شهری دارای سه پیش فیلتر هستند، که دو تای آن فیلتر کربن فعال دانه ای و فیلتر کربن بلوکی است. دستگاه های فیلتراسیون از نوع مینروا با سیستم اسمز معکوس نیز مجهز به فیلترهای غشایی هستند که سایر مواد مضر موجود در آب را تا 0.0001 میکرون فیلتر می کند.
دستگاه تصفیه آب قلیایی یونیزه هفت مرحله مینروا را می توان بهترین گزینه برای حذف کلر از آب دانست.
تمامی دستگاه های شرکت فیلتر مینروا قابلیت حذف کلر باقی مانده از آب شهری را دارند. فیلتر مرحله دوم دستگاه تصفیه آب خانگی فیلترهای کربن فعال این کار را انجام می دهد.

 

نتیجه گیری

دانستیم که کلر های موجود در آب شهری بر کنار معایب دارای مزایایی هم هست. این کلر ها به غیر از استفاده در آب های شهری در مکان های دیگر از جمله استخر ها، حمام های عمومی و … نیز استفاده می شود. در هنگام ورود به همچین مکان هایی و در هنگام استفاده از این نوع آب ها یعنی آب های کلر دار باید دقت لازم و مراقبت های لازم را انجام دهیم.

 

سوالات متداول

  1. آیا جدا نکردن کلر موجود در آب ممکن است برای پوست هم خطر آفرین باشد؟
    بله کلر های موجود در آب جدا از به خطر انداختن سلامتی بدن و بروز انواع بیماری ها به بدن برای پوست هم ضرر دارد و باعث خشکی پوست می شود.
  2. مزیت های کلر در آب ها چیست؟
    1.کلر به دلیل سمیت بالای خود می تواند به طور موثر باکتری های بیماری زا موجود در آب آشامیدنی شهری را از نابود کند. کلر یک ضدعفونی کننده بسیار عالی است و امروزه از بیشتر بیماری ها و مشکلاتی که آب های آلوده برای بشریت به ارمغان می آورد جلوگیری می کند.
    2.کلر نسبت به سایر مواد تصفیه کننده برای تصفیه آب ارزان تر است.
    3.اثر آن برای مدت طولانی در آب باقی می ماند و سبب می شود تا مدت زمان طولانی در آب تصفیه شده بماند.
  3. چه راه هایی برای حذف کلر از آب آشامیدنی وجود دارد؟
    اگرچه کلر در تصفیه خانه ها و سیستم های توزیع آب واجب است، اما پس از رسیدن آب به خانه، دیگر نیازی به کلر نیست. سیستم های آب و تصفیه کننده های زیادی وجود دارند که می توانند کلر را در آب آشامیدنی خانه شما کاهش دهند، اما قبل از انتخاب آن، باید آب خانه خود را به آزمایشگاه ببرید و آن را مورد آزمایش قرار دهید.
    همانطور که این آزمایش آب سالم را از آب ناسالم تشخیص می دهد، میزان کلر موجود در آب آشامیدنی خانه شما را نیز تعیین می کند تا بتوانید یک دستگاه تصفیه آب با فیلتر آب مناسب خریداری کنید. دستگاه های تصفیه آب با فیلترهای کربن فعال و سیستم های اسمز معکوس می توانند به طور موثر کلر را از آب آشامیدنی حذف کنند.
امتیاز دهید post

پیغام بگذارید

Related Posts

گند زدایی

گند زدایی

گند زدایی | ضد عفونی به عنوان روشی تعریف می شود که میکروارگانیسم ها(قارچ ها،جلبک…Read more