صفر تا صد اسمز معکوس دستگاه تصفیه آب و کاربرد آن

صفر تا صد اسمز معکوس دستگاه تصفیه آب و کاربرد آن

صفر تا صد اسمز معکوس دستگاه تصفیه آب و کاربرد آن

فرآیند اسمز معکوس (RO یا REVERSE OSMOSIS) یک پدیده فیزیکی جالب است که توسط آن آب شیرین می شود. شاید شما هم علاقه مند باشید که بدانید اسمز معکوس چیست؟ در این رابطه می توان گفت که اسمز معکوس به زبان ساده این است که آب با نمک زیاد را از یک فیلتر پرفشار عبور دهیم تا آبی با نمک کمتر که به اصطلاح آب شیرین است به دست آید. اجازه دهید فرآیند اسمز معکوس را با یک مثال ساده توضیح دهیم. یک سطل آب با چند توپ در آن در نظر بگیرید. قطر این توپ ها بین 1 تا 5 سانتی متر است. حال اگر این آب را از فیلتری با حداقل منافذ کمتر از 1 سانتی متر عبور دهیم چه اتفاقی می افتد؟ دستگاه تصفیه آب

بدیهی است که توپ پشت فیلتر می ماند و آب خالص از فیلتر عبور می کند. وقتی همین مثال را در ابعاد مولکولی و میکرونی در نظر می گیریم، ماهیت فرآیند اسمز معکوس را درک می کنیم. در فرآیند اسمز معکوس، فشار مصنوعی ایجاد شده با استفاده از پمپ آب بر اختلاف فشار ناشی از اختلاف غلظت املاح و یون دو محلول در کنار یکدیگر غلبه کرده و منجر به فرآیند اسمز معکوس می‌شود.قیمت و خرید دستگاه تصفیه آب شهری

تعریف اسمز معکوس

توجه به این نکته ضروری است که اسمز به طور طبیعی در ریشه گیاهان، در همه انسان ها و سایر حیوانات، در تبادل نمک های معدنی و یون های موجود در آب های زیرزمینی و غیره رخ می دهد. هنگامی که دو محلول با غلظت نابرابر املاح و یون با استفاده از یک غشای نیمه تراوا در کنار یکدیگر قرار می گیرند، آب از محلول با غلظت کمتر به محلول غلیظ تر جریان می یابد و آن را رقیق می کند. در پدیده اسمز طبیعی آب با غلظت املاح بیشتر وارد آب با غلظت املاح کمتر می شود و این فرآیند باعث انتقال مواد غذایی در طول ساقه گیاهان و یا تصفیه خون انسان در کلیه ها و … می شود.تصفیه آب صنعتی

از سوی دیگر، در اسمز معکوس، آب به طور مصنوعی توسط یک پمپ تحت فشار قرار می گیرد تا از فیلتر غشایی متشکل از الیافی به ابعاد 1 تا 5 میکرون عبور کند و بسیاری از مواد مضر برای سلامت انسان فیلتر می شوند. از آب خارج کنید. یکی از تفاوت های اسمز با اسمز معکوس این است که پدیده اسمز به طور طبیعی رخ می دهد و نیازی به مصرف انرژی ندارد، در حالی که پدیده اسمز معکوس نیاز به مصرف انرژی (از طریق پمپ های آب پرفشار) دارد. جالب اینجاست که یکی از عواملی که ممکن است منجر به پرفشاری خون در انسان شود، برهم خوردن تعادل یونی دو طرف غشای سلولی و حجم مایع وریدی و در نتیجه فشار اسمزی خون است.

کاربرد فناوری اسمز معکوس در تصفیه آب

فرآیند اسمز معکوس از فیلترهای کوچک آب خانگی گرفته تا تصفیه خانه های بزرگ صنعتی که برای آن طراحی و ساخته شده اند را شامل می شود. برای استفاده از فرآیند اسمز معکوس در تصفیه آب به یک یا چند فیلتر نیاز داریم. به چنین فیلترهایی فیلترهای غشایی می گویند. البته برای اینکه دستگاه تصفیه آب با استفاده از فرآیند اسمز معکوس عملکرد بهتری داشته باشد، ابتدا آب ورودی به سیستم باید مرحله پیش تصفیه را طی کند تا غلظت املاح کاهش یابد. برای این کار ابتدا آب وارد حوضچه می شود که تا حد امکان نمک، رسوب، لجن و … ته نشین می شود و آب تمیز وارد سیستم می شود. در این مرحله PH آب تنظیم می شود و از کلر و سایر مواد ضدعفونی کننده برای از بین بردن میکروب های موجود در آن استفاده می شود.ازن چیست و ارتباط آن با دستگاه تصفیه آب

کاربرد فناوری اسمز معکوس در تصفیه آب

در این مرحله آب به فیلتر غشایی می رسد و تحت فشار زیاد از آن عبور می کند و در طی آن نمک هایی با قطر بین 1 تا 5 میکرون که بیشترین سختی و شوری آب را به عهده دارند حذف می شود. به عبارت دیگر آب شیرین می شود. آبی که تا این مرحله به دست می آید ممکن است دارای بوی نامطبوع یا فاقد رنگ شفاف باشد. برای رفع این مشکل، آب از دو یا سه فیلتر دیگر عبور می کند. به عنوان مثال اگر برای مصارف صنعتی آب نیاز به آب باشد، می توان آب را در صنایع فولاد، تولید مصالح ساختمانی و … بدون مراحل بعدی استفاده کرد. اما اگر بخواهیم از این آب برای تولید مواد غذایی، پرورش ماهی، مرغداری، کشاورزی و … استفاده کنیم، می توانیم از فیلترهای کربنی، فیلترهای یونی و … برای بهبود کیفیت آب مورد نیاز بسته به حساسیت استفاده کنیم. محصول. آب تولید شده توسط فرآیند اسمز معکوس می تواند برای کشاورزی، دامپروری، تامین آب کارخانه، تامین آب نیروگاهی، صنعت معدن، تولید فولاد و سایر فلزات و غیره استفاده شود. محصولات مبتنی بر فرآیند اسمز معکوس به طور گسترده ای در تصفیه آب استفاده می شود.

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس خانگی

خرید فیلتر تصفیه آب اسمز معکوس برای خانه شما یک تصمیم عاقلانه است. چرا که با توجه به افزایش جمعیت شهری و تقاضا برای منابع آبی بیشتر، مدیران شهری مجبور به تامین آب بهداشتی شهروندان می شوند. از طرفی این شبکه از قسمت های مختلفی تشکیل شده است و آلودگی و نمک در هر مرحله از تولید می تواند وارد شبکه شود و تا انحراف آب شرب شهری به منازل ما برسد. علاوه بر این به دلیل فرسودگی شبکه توزیع آب و وجود شکستگی، رسوب و خوردگی در لوله ها، ترجیحاً آب ورودی به ساختمان مجدداً برای آشامیدن یا پخت و پز تصفیه می شود. در حالی که آب مستقیم لوله کشی بی ضرر است، خرید فیلتر آب اسمز معکوس و نصب آن در پریز برق خانگی یکی از راه های بهبود سلامت و کیفیت زندگی شما است. در هنگام خرید دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس CCKA، Aqua Pro، Softwater و سایر برندهای رایج در بازار به نکات زیر توجه کنید:
به جای محصولات تصادفی، بدون الهام و استاندارد، محصولاتی از برندهای معروف بخرید:

با توجه به استقبال روزافزون دستگاه های تصفیه آب خانگی، تعداد زیادی از برندهای مختلف غیر استاندارد و یا قاچاق در بازار به چشم می خورد. بنابراین، هنگام خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی، باید یک برند معتبر و قابل اعتماد را در نظر بگیرید. همچنین، اگر برندی کمتر شناخته شده را برای این کار در نظر می گیرید، باید مشخصات و ویژگی های محصول را با کمک یک متخصص در این زمینه بررسی کنید.

فیلتر آب را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید که ضمانت فروش آن را دارد:

با توجه به حجم کار روزافزون دستگاه های تصفیه آب خانگی، مطمئناً این دستگاه ها با مشکلاتی مواجه خواهند شد. بنابراین خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی در فروشگاه ها با محصولات گارانتی بسیار مهم است.

به خدمات پس از فروش، امکان تعمیر تجهیزات و یا تعویض قطعات فرسوده مانند فیلترها توجه کنید:

اگر نیاز به سرویس دستگاه تصفیه آب خانگی خود دارید، آیا به سرویسی برای آن دسترسی دارید؟ یا قطعات مصرفی تجهیزات شما به راحتی در بازار موجود است؟

خروجی آب تجهیزات را از نظر مصرف آب و تقاضای آب در نظر بگیرید:

یکی از دلایل فشار بالای دستگاه های تصفیه آب خانگی، انتخاب تجهیزات ضعیف یا تجهیزات کم کارکرد و استفاده زیاد از آن است. این حجم کاری زیاد می تواند باعث ساییدگی و پارگی تجهیزات شود و آن را خراب کند.

نصب صحیح دستگاه های تصفیه آب خانگی

با توجه به اینکه دستگاه تصفیه آب خانگی مجموعه ای منظم از اجزای مکانیکی و الکتریکی است که نیاز به کارکرد طولانی مدت تحت ولتاژ بالا دارند، توصیه می شود دستگاه تصفیه آب خانگی توسط تکنسین های ماهر و با تجربه نصب و سرویس شود تا از هر گونه اتصال برق و برق جلوگیری شود. آسیب به دستگاه یا کاربر علاوه بر این، صحیح بودن اتصال ورودی و خروجی آب و محکم بودن اتصال نیز یکی از نکات مهم در نصب دستگاه تصفیه آب خانگی است. برای نصب فیلتر آب خانگی و تعویض فیلتر پیشنهاد می شود از خدمات یک شرکت مشاور استفاده کنید.

دستگاه تصفیه آب خانگی چگونه از فرآیند اسمز معکوس استفاده می کند؟

فرآیند اسمز معکوس یکی از بخش های اصلی فیلتر آب خانگی است. به طور کلی، دستگاه های تصفیه آب خانگی آب را از طریق سه عنصر فیلتر: pp، udf و cto تصفیه می کنند. در هر سه نوع فیلتر، عبور آب با فشار بالا از فیلترهای غشایی یا گرانول کربن و کربن فعال منجر به فرآیند اسمز معکوس شده و برخی از آلاینده ها یا ناخالصی های آب را حذف می کند. دستگاه های تصفیه آب خانگی معمولاً در شش مرحله آب را تصفیه می کنند. در مرحله اول، آب وارد فیلتر پروپیلن می شود، جایی که نمک های سنگین تر توسط الیاف فیلتر جذب می شوند.

در مرحله دوم آب وارد فیلتر کربنی ساخته شده از پوسته طبیعی نارگیل می شود و علاوه بر جذب کلر اضافی آب، بوی بد آن نیز از بین می رود و رنگ آن روشن تر می شود. در فیلتر سوم با کربن متراکم تر، نیترات ها، فسفات ها و اوره از آب حذف می شوند. در مرحله چهارم آب از فیلتر غشایی پرفشار عبور کرده و در فرآیند اسمز معکوس از سختی آب می کاهد. در مرحله پنجم بوی نامطبوع آب از طریق فیلتر کربن پست فعال حذف می شود و در نهایت در مرحله ششم یون ها و نمک های معدنی مفید برای سلامت انسان به آب اضافه می شود. تمرکز خرید و تعمیر دستگاه های تصفیه آب خانگی که از اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده می کنند، انتخاب فیلترهای استاندارد و تعویض به موقع آنها است. به عنوان یک راهنمای کلی و مصرف معمولی برای یک خانواده چهار نفره، به طور معمول این فیلترها باید هر شش ماه یکبار تعویض شوند و با مشاهده رنگ فیلترها می توانید زمان مناسب برای تعویض آنها را مشخص کنید. لازم به ذکر است که همه دستگاه های تصفیه آب خانگی از فرآیند اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده نمی کنند.

در ضمن بسته به تکنولوژی ساخت این دستگاه ها تا چهار مرحله می توان به این مراحل اضافه کرد، دستگاه تصفیه آب خانگی 10 مرحله ای داریم. به طور کلی می توان گفت که هر مرحله یا المنت فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی یک بار تحت اسمز معکوس قرار می گیرد و آب تحت فشار وارد می شود و کیفیت آب با خارج شدن بهتر است.

کاربرد اسمز معکوس در مقیاس صنعتی

از فرآیند اسمز معکوس می توان در طراحی و ساخت کارخانه های بزرگ نمک زدایی استفاده کرد. فرآیند اسمز معکوس هم برای نمک زدایی آب شور مانند آب دریا و هم برای استفاده مجدد از فاضلاب در تولید محصولات صنعتی مانند کارخانه های فولاد و سنگ استفاده می شود. با توجه به کمبود منابع آب در نقاط مختلف جهان به ویژه در کشور ما، مردم بیش از پیش به آب دریا به عنوان منبع تامین آب مطمئن توجه می کنند. از سوی دیگر استفاده مجدد از آب های آلوده با افزایش شوری و سختی در تولید محصولات صنعتی برای جلوگیری از آسیب های زیست محیطی و توسعه پایدار از اهمیت بالایی برخوردار است. ب

تصمیم برای ساخت یک تصفیه خانه صنعتی بزرگ نیازمند یک مطالعه اولیه برای برآورد هزینه تجهیزات مورد نیاز تصفیه خانه، روش های ساخت، مراحل ساخت و حمل و نقل است. طراحی شبکه لوله، تعداد فیلترها و حجم آب ورودی و خروجی از تصفیه خانه باید بر اساس برآوردی از مصرف آب ساعتی صنعت مورد نظر محاسبه و اجرا شود. انجام این محاسبات، طراحی تجهیزات و لوله کشی و … برای ساخت چنین تصفیه خانه ای نیازمند تجربه و دانش گسترده مهندسان و متخصصان شرکت مهندسی مشاور می باشد. بنابراین انتخاب دقیق پیمانکاران مجرب و ماهر برای ساخت تصفیه خانه های صنعتی در مقیاس بزرگ با فرآیند اسمز معکوس بسیار ضروری است.

امتیاز دهید post

پیغام بگذارید

Related Posts