عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب

عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب

عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب

سال ها پیش فرآیند تصفیه آب خانگی توسط فیلترهای معمولی انجام می شد. فیلتری که فقط ذرات معلق در آب را متوقف می کند و اجازه نمی دهد رسوب و گل در آب باقی بماند. اما با پیشرفت علم اسمز معکوس اختراع شد و تصفیه آب حرفه ای تر شد. اما این فیلتر غشایی چیست و چه کاربردی دارد؟ دستگاه تصفیه آب

ممبران تصفیه آب در حال حاضر به یکی از مهم ترین اجزای دستگاه تصفیه تبدیل شده است و دستگاه دارای فیلتر ممبران از همه لحاظ ایده آل است. این دو به طور کامل فرآیند تصفیه آب را انجام می دهند، نیازی به مواد افزودنی ندارند و قیمت نسبتاً پایین است. اولین نکته این است که تکنولوژی ساخت ممبران در ممبران اسمز معکوس همچنان در ایران وجود دارد، بنابراین بیشتر از فیلترهای ممبران آمریکا یا تایوان استفاده می شود. در ادامه این مقاله، عملکرد فیلتر غشایی را مورد بحث قرار می دهیم و اطلاعات بیشتری در مورد RO به شما ارائه می دهیم. در نهایت، می توانید فیلترهای ممبران را با اطمینان خریداری کنید. دستگاه تصفیه کننده آب آکوا اسپرینگ

آشنا با فرآیند اسمز معکوس

نام فرآیند را بارها شنیده اید و در حال حاضر از این روش برای تولید برق استفاده می شود. نیروگاه های اسمزی وجود دارند که از آب شیرین غلیظ رودخانه ها و آب دریا برای تولید برق استفاده می کنند. یکی از روش های نوینی است که برای تولید برق با پیشرفت های فراوان استفاده می شود. اما مهمتر از همه، اسمز معکوس در تولید برق، بیشتر در تصفیه خانه های فاضلاب، غیر معمول نیست.

اسمز معکوس فرآیندی است که در آن تکنولوژی غشایی اغلب لایه ای غلظت آب را تشخیص می دهد و تنها چیزی که می تواند از آن عبور کند آب است. این روش اندازه گیری غلظت نامیده می شود. غلظت آب آشامیدنی و مواد معدنی و املاح ضروری باید در محدوده استاندارد باشد. این استاندارد در مورد غشاهای دیافراگمی اعمال می شود. غشای تصفیه آب فقط می تواند از غلظت خاصی عبور کند. در نتیجه نمک های محلول و نامحلول، فلزات سنگین و بسیاری از آلاینده های دیگر که بر غلظت آب تأثیر می گذارند نمی توانند از آب تمیز و سالم بدون آلاینده های مضر عبور کنند که اسمز معکوس نامیده می شود. اسمز معکوس در حال حاضر در تصفیه خانه های صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، اما به دلیل اندازه صنعتی و بزرگ آن بسیار گران است، عمدتاً از مدل های کوچک استفاده می شود و راندمان آن چندان بالا نیست. بنابراین نصب غشاهای اسمز معکوس در دستگاه های تصفیه آب خانگی ضروری است. در زیر با نحوه عملکرد المنت فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی بیشتر آشنا خواهید شد.خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

فیلترهای غشایی چگونه کار می کنند

ابتدا فرض کنید که انواع مختلفی از فیلترهای غشایی وجود دارد؛ از انواع UF به نام غشاهای اولترافیلتراسیون و همچنین انواع NF یا نانوفیلتراسیون برای اهداف خاص شروع کنید. اما نوع RO آن بیشتر از بقیه مورد توجه قرار می گیرد و از نظر کارایی قدرتمندتر است.

فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب

فیلترهای اسمزی از اختلاف فشار و اختلاف غلظت برای کار استفاده می کنند و با تشخیص فشار و غلظت ناخالصی های مختلف در آب از عبور ناخالصی ها جلوگیری می کنند. اگر بخواهیم آن را بهتر توضیح دهیم، آب و باکتری های مختلف را تصور کنید که سعی می کنند از طریق غشاء حرکت کنند. قطر یک مولکول آب 0.005 میکرون و قطر باکتری در آب 0.02 میکرون است. فضای متخلخل غشا و منافذ روی آن طوری طراحی شده است که فقط مولکول های آب می توانند از آن عبور کنند و سایر ناخالصی های بزرگ نمی توانند از غشاء عبور کنند و فقط آب خالص باقی می ماند.سیستم تصفیه آب خانگی چگونه کار می کند؟

در روش اسمز معکوس فشار توسط یک پمپ تامین می شود که برای عبور بهتر مولکول ها و محلول ها لازم است. آب خالص از لایه غشایی عبور می کند و آلاینده های جدا شده وارد فاضلاب می شوند. در واقع دو کانال داخل غشا وجود دارد که یکی برای آب و دیگری ناخالصی ها به فاضلاب است.
اما اینجا یک مشکل پیش می آید. اگر آلاینده هایی کوچکتر از مولکول های آب وجود داشته باشد چه؟ آیا از این سوراخ های غشاء عبور می کند؟
بله، آن ناخالصی ها از بین رفتند. به عنوان مثال، برخی از ویروس ها دارای ابعاد نانومتری بسیار کوچک و برخی از آلاینده های شیمیایی دارای ابعاد مولکولی بسیار کوچکی هستند که می توانند از این لایه ها عبور کنند. در واقع فیلترهای غشایی به تنهایی نمی توانند همه آلاینده های موجود در آب را حذف کنند. بنابراین علاوه بر المنت فیلتر ممبران، 5 تا 7 المنت فیلتر دیگر در داخل دستگاه تصفیه آب وجود دارد و هر عنصر فیلتر وظیفه خاص خود را دارد. به عنوان مثال، ویروس های نانومقیاس به راحتی در فیلترهای UV از بین می روند یا آلاینده های شیمیایی با وزن مولکولی پایین در فیلترهای کربن نهایی و کربن دانه ای حذف می شوند. کار تمام شد، خبری از آلودگی نیست.

بنابراین هدف خرید فیلتر ممبران حذف همه آلاینده ها نیست، زیرا هیچ فیلتری این کار را نمی کند. اما نقش عنصر فیلتر ممبران یکی از قسمت های مهم دستگاه تصفیه آب است که نمی توان آن را نادیده گرفت. در واقع، بدون فیلتر غشایی، واحد اسمز معکوس نخواهیم داشت.
اکنون که با مدل های کاربردی فیلترهای ممبران آشنا شدید، به بحث در مورد هدف استفاده از فیلترهای ممبران می پردازیم. دلایل زیادی وجود دارد، زیرا تاثیر این فیلتر بر کیفیت آب پساب بسیار زیاد است. در زیر به برخی از این اثرات اشاره شده است.نانو فیلتراسیون

غشای تصفیه آب می تواند نمک محلول و نامحلول در آب را تشخیص دهد و نمک نمی تواند از غشاء عبور کند و مستقیماً وارد فاضلاب می شود.
فلزات سنگین عامل اصلی سرطان دستگاه گوارش هستند و در آب وجود دارند و بسیار خطرناک هستند. خوشبختانه این فلزات بزرگتر از مولکول های آب هستند و در لایه فیلتر غشایی باقی می مانند و وارد فاضلاب می شوند.

نیترات ها یکی از خطرناک ترین موادی هستند که به دلیل وجود کودهای شیمیایی می توانند از خاک وارد آب شوند و معمولا آب شهرها همیشه دارای درصد مشخصی نیترات است. اما در داخل فیلتر ممبران، این ماده شیمیایی خطرناک شناسایی شده و اجازه عبور داده نمی شود.

باکتری ها و قارچ ها از نظر اندازه بزرگتر هستند و پشت غشا می مانند و وارد فاضلاب می شوند. این باکتری ها می توانند عامل اصلی بیماری های خطرناک پوستی و بیماری های عفونی باشند. متاسفانه در کارخانه های فرآوری صنعتی از نور مستقیم خورشید برای از بین بردن این باکتری ها استفاده می شود. اما چون استخر تصفیه در تمام ساعات روز مستقیماً در معرض نور خورشید قرار نمی گیرد. بیشتر این باکتری ها در آب باقی می مانند.

فیلتر اصلی غشایی عمدتاً از لایه های غشایی مرکب تشکیل شده است و برخی از فیلترها در حال حاضر به 13 لایه رسیده اند که کیفیت فیلتراسیون را تا حد زیادی بهبود می بخشد. میزان دقت این دستگاه تا 99 درصد می باشد.شما می توانید مطمئن باشید که آب آشامیدنی دستگاه تصفیه آب عاری از آلودگی و ناخالصی بوده و می توان با اطمینان از آن استفاده کرد.

بهترین فیلترهای غشایی تصفیه آب

اگر قصد خرید فیلترهای ممبران را دارید و می خواهید بهترین مدل را برای تجهیزات خود انتخاب کنید، نکات و جزئیاتی وجود دارد که باید با آنها آشنا شوید. از آنجایی که فیلترهای ممبران تقلبی در بازار وجود دارد، تشخیص آنها از فیلترهای ممبران اصلی دشوار است. ابتدا باید با برندهای اصلی سازنده آشنا شوید.

فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب
فیلتر CCk

CCk برندی شناخته شده در تایوان و حتی جهان است باید بگویم که المنت فیلتر این برند بسیار کارآمد است. البته این فیلترها عمدتا در خود دستگاه CCk استفاده می شوند. اگر شما هم فیلتر آب cck دارید، بهتر است این فیلتر را برای دستگاه خود داشته باشید.
اگر می خواهید بهترین فیلتر ممبران را برای تجهیزات خود تهیه کنید، بهتر است برای تهیه فیلتر ممبران اصل با برچسب ضد تقلب محصول با نمایندگی شرکت سازنده تماس بگیرید. متاسفانه فیلترهای ممبران تقلبی با نام برندهای معروف در بازار به فروش می رسد و افراد زیادی آن را خریداری می کنند اما کیفیت و کارایی لازم را ندارند.
تا زمانی که از کیفیت و اصالت آن اطمینان ندارید فیلتر نخرید. زیرا غشای فیلتر تقلبی نه تنها طول عمر کمتری دارد، بلکه کیفیت آب تصفیه شده نیز بسیار پایین است، بنابراین آب آشامیدنی سالمی وجود نخواهد داشت. اگر کیت تست کیفیت آب دارید، بهتر است پس از نصب فیلتر ممبران، کیفیت آب خروجی را تست کنید تا ببینید که چگونه تغییر می کند. سختی آب، محتوای نمک های محلول و نامحلول و PH آب باید در حد استاندارد باشد. در غیر این صورت، بدانید که فیلتر اصلی نیست.

امتیاز دهید post

پیغام بگذارید

Related Posts