آشنایی کامل با انواع املاح موجود در آب

آشنایی کامل با انواع املاح موجود در آب

آشنایی کامل با انواع املاح موجود در آب

آشنایی کامل با انواع املاح موجود در آب، موضوع بحث پیش رو است. آب آشامیدنی حاوی املاح مفید و مضر است. درک این ترکیبات می‌تواند به ما در مدیریت بهتر بیماری‌ها و مسائل بهداشتی کمک کند. در حالی‌ که مقادیر کم و تنظیم‌شده املاح نه‌ تنها مفید هستند، بلکه برای بدن ضروری می باشند، مقادیر اضافی آن می ‌تواند برای سلامتی و اندام‌ های داخلی ما مضر باشد. به ‌عنوان‌ مثال، حتی مقدار کمی روی در آب می ‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.
این در حالی است که بیش از دوز توصیه‌ شده ممکن است اثرات نامطلوبی به همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی انواع املاح موجود در آب خواهیم پرداخت و آشنایی نسبتاً کاملی نسبت به املاح موجود در آب به شما ارائه خواهیم داد.

 انواع املاح موجود در آب

آبی که روزانه مصرف می‌کنیم حاوی مواد معدنی و املاح مختلفی است. وجود منیزیم و کلسیم در آب آشامیدنی منجر به تشکیل رسوبات گچی در شیرها، کتری‌ ها و سماورها می ‌شود. علاوه بر این، آب ‌لوله ‌کشی ممکن است حاوی پتاسیم و سدیم نیز باشد. روی، آهن، منگنز و فسفر دیگر مواد معدنی فراوانی هستند که در آب ‌لوله‌کشی یافت می‌ شوند، اما معمولاً در آب ‌معدنی بطری وجود ندارند ( توجه به این نکته ضروری است که مصرف آب‌معدنی به طور دائم، نادرست تلقی می‌شود).

آب و مواد معدنی که بدن نیاز دارد

آب و مواد معدنی که بدن نیاز دارد

آب همچنین در تأمین مواد معدنی لازم برای بدن نقش دارد. کارشناسان پیشنهاد می‌ کنند که افراد می ‌توانند حدود 10 تا 20 درصد از نیازهای اساسی بدن خود را از طریق مواد معدنی موجود در آب سالم تأمین کنند، زیرا در مقایسه با غذا های جامد، مواد معدنی از آب راحت ‌تر به دست می ‌آید. به‌ عنوان ‌مثال، مصرف روزانه توصیه ‌شده کلسیم 1000 میلی‌گرم و پتاسیم 400 میلی ‌گرم است. آب آشامیدنی می‌تواند به دریافت تقریباً 100 تا 200 میلی‌گرم کلسیم و 40 تا 80 میلی‌گرم پتاسیم کمک کند، مگر اینکه آب سخت باشد که مردم معمولاً ترجیح می ‌دهند از آن اجتناب کنند.

شایان ‌ذکر است که آب سخت که سرشار از مواد معدنی و املاح است به دلیل وجود کربنات کلسیم طعمی تلخ و ترش دارد. با این‌ حال، استفاده از یونیزر می‌ تواند سختی و تلخی آب را تا حد زیادی کاهش دهد. آب تصفیه ‌شده توسط یونیزر تازه‌ تر، طبیعی ‌تر است و محتوای معدنی خود را حفظ می‌ کند و حداکثر فواید را برای مصرف روزانه به همراه دارد.

چه موادی را می‌توان در طبیعت به‌عنوان املاح یافت؟

بدن انسان به حدود 70 ماده معدنی ضروری برای انجام وظایف خود به‌ طور مؤثر نیاز دارد. بنابراین، انواع املاح موجود در آب مفید هستند و نقش مهمی در افزایش کارایی بافت ها و اندام‌ های بدن بر عهده دارند.
املاح موجود در طبیعت را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد:

  • مواد معدنی
    این مواد معدنی به‌طور طبیعی در پوسته زمین مانند سنگ‌ها، خاک و معادن وجود دارند. هنگامی‌ که آب جاری یا زیرزمینی با این منابع تماس پیدا می‌کند، نمک‌های معدنی در آب حل می‌شوند. اما نمک‌های معدنی حل‌شده در آب برای بدن انسان و حیوانات مفید و قابل‌ جذب نیستند. در عوض، این مواد به‌ صورت سموم از بدن دفع می‌شوند. در برخی موارد، مقدار املاح محلول در آب ممکن است از حد مجاز فراتر رود و سلامتی را به خطر بیندازد. برخی از عوارض مرتبط با این مواد معدنی عبارت‌اند از:

– ایجاد بیماری‌هایی مانند سنگ کلیه و فشارخون بالا.
– تغییر طعم و بوی آب

 

  • املاح آلی
    گیاهان به‌عنوان منبع اصلی املاح آلی شناخته می شوند. مواد معدنی موجود در خاک نقش حیاتی در تغذیه گیاهان ایفا می‌کنند. گیاهان این مواد معدنی را از طریق فرآیندهایی مانند فتوسنتز و سایر واکنش‌های شیمیایی به ترکیبات آلی تبدیل می‌ کنند. انسان‌ ها و حیوانات می‌توانند مواد آلی را جذب کنند که برای سلامتی و واکنش ‌های سلولی آن‌ ها بسیار مفید است. مصرف میوه ها، سبزیجات و گوشت باعث جذب املاح آلی در بدن می‌ شود.

خاصیت حلال بودن آب

معجزه ی خاصیت حلال بودن آب

آب به دلیل توانایی آن در حل طیف گسترده ای از املاح، اغلب به‌ عنوان حلال جهانی شناخته می ‌شود. با این ‌حال، این برچسب کاملاً دقیق نیست زیرا مواد خاصی مانند روغن ها وجود دارند که به راحتی در آب حل نمی‌ شوند. به‌ طور کلی، آب در حل کردن یون‌ ها و مولکول‌ های قطبی مؤثر است، اما برای حل کردن مولکول ‌های غیر قطبی چندان موثر نیست. (مولکول قطبی مولکولی است که از نظر الکتریکی خنثی است اما دارای توزیع ناهموار بار نیز هست).

سخن پایانی

غلظت بالای مواد معدنی محلول می ‌تواند خطراتی را برای حیوانات و گیاهان ایجاد کند. به‌ عنوان ‌مثال، سدیم بیش از حد در آب ممکن نه تنها گونه های گیاهی و جانوری را تهدید کند بلکه برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی نیز مضر است. بور یک ماده معدنی است که در مقادیر کم برای گیاهان مفید است اما در غلظت های کمی بالاتر برای برخی گیاهان سمی می‌ شود.

سوالات متداول

  1. آیا آب حاوی املاح مفید است؟
    آب به ‌عنوان یک حلال عمل می‌کند و می ‌تواند مواد معدنی را از سنگ ‌هایی که با آن‌ها در تماس است، حل کند. آب ‌های زیرزمینی حاوی مواد معدنی هستند که برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشند.
  2. چه کسانی باید آب با املاح بالا مصرف کنند؟
    به ‌عنوان یک دستورالعمل کلی، مصرف آب ‌دارای املاح به افرادی توصیه می‌ شود که نیاز به جذب مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم دارند. زنان باردار یا مادران شیرده، کودکان و افراد مسن باید از آب ‌معدنی غنی از کلسیم در رژیم غذایی خود استفاده کنند. این گروه خاص بیشتر مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند و برای تقویت استخوان های خود نیاز به دریافت کلسیم کافی دارند. آب های حاوی کلسیم می‌ توانند به ‌طور موثری نیازهای این افراد را برطرف کنند.
  3. خواص حلالیت در آب به چه معنی است؟
    آب به دلیل توانایی آن در حل طیف گسترده ای از املاح، اغلب به‌عنوان یک حلال قوی شناخته می‌ شود.
  4. املاح موجود در طبیعت به چند دسته تقسیم می شوند؟
    املاح آلی و معدنی
امتیاز دهید post

One Comments

  1. نمیا شیخی دی 12, 1402

    دستگاه تصفیه آب کدام یک از املاح موجود در آب را از بین میبرد؟

پیغام بگذارید

Related Posts