چگونگی تنظیم دستگاه تصفیه آب برای استفاده مداوم و موثر

چگونگی تنظیم دستگاه تصفیه آب برای استفاده مداوم و موثر

چگونگی تنظیم دستگاه تصفیه آب برای استفاده مداوم و موثر

امروزه استفاده از دستگاه تصفیه آب برای رسیدن به آب آشامیدنی خوش طعم، سالم و گوارا بسیار رایج است. وجود این دستگاه سبب می‌شود تا شما عزیزان به صورت مداوم از آب آشامیدنی سالمی برخوردار باشید و همچنین از بیماری‌هایی که از طریق آشامیدن آب به وجود می‌آید در امان بمانید.
در بسیاری از مواقع افراد نمی‌دانند که تنظیم دستگاه تصفیه آب برای استفاده مداوم و موثر به چه صورت است و چگونه می‌توانند این دستگاه را تنظیم کنند. به صورت کلی تنظیم دستگاه تصفیه آب شامل تنظیم فشار، شیر دستگاه و … می‌باشد. بنابراین در این مطلب قصد داریم تا به بررسی چگونگی تنظیم دستگاه تصفیه آب برای استفاده مداوم و موثر بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عدد نرمال و مناسب فشار سنج دستگاه تصفیه آب

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعات در خصوص تنظیم دستگاه تصفیه آب برای استفاده مداوم و موثر، فشار سنج دستگاه می‌باشد. به صورت کلی باید بدانید که فشار دستگاه تصفیه آب از ۵۰ تا ۱۵۰ PSI متغیر است. هنگامی که آب با فشار بیش از ۵۰ PSI به فیلترهای تصفیه آب وارد می‌گردد، فشار لازم و کافی برای عبور از غشای نیمه‌تراوای موجود در فیلتر را دارا خواهد بود. در غیر این صورت فیلترها عملکرد مطلوب و مناسبی را نخواهند داشت.

عدد نرمال و مناسب فشار سنج دستگاه تصفیه آب

عدد نرمال و مناسب فشار سنج دستگاه تصفیه آب

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که فشار آب شهری چیزی در حدود ۲۰ PSI می‌باشد. بنابراین دستگاه تصفیه آب به منظور تنظیم فشار وارده به فیلتر از یک پمپ مخصوص استفاده می‌کنند. اگر پمپ به کار رفته در تنظیم دستگاه تصفیه آب به درستی کار کند، فشار آب را به حدود ۸۰ PSI می‌رساند که برای فیلترهای این دستگاه مناسب و کافی است. به خاطر داشته باشید که هرچه فشار آب بیشتر باشد فیلتر به کار رفته در دستگاه تصفیه آب کارایی بهتری خواهد داشت. عدد ایده آل برای فشار این دستگاه‌ها در نوع خانگی، از 80 تا ۱۰۰ PSI است. اما از طرف دیگر اتصالات و قطعات دستگاه تصفیه آب قابلیت تحمل فشار بیش از حد را نخواهند داشت و در صورتی که فشار بالا برود، این قطعات و اتصالات آسیب خواهند دید. بنابراین فشار این دستگاه‌ها نباید بالاتر از ۱۵۰ PSI باشد. دو نکته بسیار مهمی که در خصوص فشار دستگاه تصفیه آب باید بدانید، به شرح زیر خواهد بود:
زمانی که دستگاه خاموش است، فشار سنج عدد صفر را نشان می‌دهد؛ به دلیل آنکه پمپ خاموش است و دیگر فشاری وجود ندارد.
در برخی دستگاه‌ها وقتی دستگاه خاموش است، گیج فشار عدد ۲۰ PSI را نشان می‌دهد. این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که دستگاه فشار آب لوله‌کشی را نشان خواهد داد.

هواگیری مخزن تصفیه آب

یکی دیگر از راهکارهای تنظیم دستگاه تصفیه آب برای استفاده مداوم و موثر تنظیم و هواگیری مخزن تصفیه آب است. قابل ذکر است که دستگاه تصفیه آب از یک مخزن برخوردار بوده که آب داخل آن ذخیره می‌گردد. بدین ترتیب در شرایط ضروری و خاص مانند قطع آب یا قطعی برق می‌توان از آب درون مخزن بهره برد. نکته حائز اهمیت این است که آب تصفیه شده سالم تا مد‌ت‌ها در این مخزن بدون هرگونه آلایندگی باقی می‌ماند.
حال برای آن که بتوان از این مخزن استفاده کرد، مقداری هوای فشرده در آن وجود دارد که نقش یک پمپ برای پمپاژ آب را ایفا می‌کند. در برخی از مواقع این امکان نیز وجود دارد که هوا داخل قسمت آب مخزن به دام بیافتد و این موضوع سبب می‌شود که آب از مخزن دستگاه تصفیه آب خارج نشود و حتی در شرایطی نیز آب در مخزن دستگاه ذخیره نگردد. در این حالت شما باید با استفاده از گیج فشار تصفیه آب میزان دقیق این فشار را تنظیم کرده تا به صورت مجدد هوای به دام افتاده خارج گردد و به عبارتی عمل هواگیری انجام شود. برای هواگیری مخزن و تنظیم دستگاه تصفیه آب برای استفاده مداوم و موثر به موارد ذکر شده در زیر دقت کنید:

  1. درب خروجی قسمت مخزن را چند دقیقه باز بگذارید تا آب داخل آن خالی شود و در نهایت با استفاده از یک تلمبه‌ معمولی فشار آن را تنظیم فرمایید.
  2. با 15 دفعه تلمبه زدن هوای به دام افتادم درون مخزن دستگاه تصفیه آب خارج خواهد شد.
  3. پس از تلمبه زدن، گیج فشار تصفیه آب را به آن ببندید و به صورت با استفاده از تلمبه فشار آن را روی 6 الی 8 PSI تنظیم فرمایید.
  4. فشار 6 الی 8 PSI کاملا مناسب و نرمال است و با هواگیری مخزن تصفیه آب مجددا عملکرد کاملا درستی خواهد داشت.

هواگیری مخزن تصفیه آب

تنظیم سختی آب با استفاده از شیر میکس

از جمله راهکارهای دیگر برای تنظیم دستگاه تصفیه آب برای استفاده مداوم و موثر تنظیم سختی آب به وسیله شیر میکس است. این شیر در بیشتر دستگاه‌های تصفیه آب خانگی قرار دارد و در بالای فیلتر تعبیه شده است. به خاطر داشته باشید که شیر میکس می‌تواند فلزی و یا پلاستیکی باشد! اگر بخواهیم درباره شیر میکس اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم، باید اشاره کنیم که شیر میکس در واقع یک مدار و جریان از فیلتر سوم دستگاه تصفیه آب به فیلتر مرحله پنجم تصفیه آب می‌باشد. جریانی که از سه فیلتر پیش تصفیه گذر کرده است و همچنان آب نسبتا تصفیه نشده به شمار می‌آید که تمام رسوبات و کلر آن در فیلترهای شماره یک تا سه تصفیه شده‌اند. ممکن است در ماه‌های اول خرید دستگاه کمی تلخی در آب آشامیدنی احساس شود! در برخی از موارد نیز فیلترهای تصفیه سختی آب را به شدت پایین می‌آورند و در این صورت لازم است که این سختی کمی افزایش یابد و به حد نرمال برسد. برای تنظیم سختی آب با استفاده از شیر میکس می‌توان به صورت زیر عمل کرد:

  • برای تنظیم کردن شیر میکس ابتدا باید شیر برداشت آب روی سینک باز کنید تا دستگاه روشن شود.
  • پس از آن شیر روی مخزن ذخیره آب را ببندید تا آب تصفیه شده وارد مخزن نگردد.
  • در این هنگام مشاهده خواهید کرد که حجم آبی که از شیر روی سینک خارج می‌گردد بسیار کم و باریک است.
  • در این حالت شما باید کمی از این آب را درون لیوان ریخته و با کمک دستگاه tds متر نسبت به تنظیم کردن آن اقدام فرمایید.

تنظیم سختی آب با استفاده از شیر میکس

نکات مهم در خصوص تنظیم شیر میکس

همان گونه که اشاره کرده‌ایم، شیر میکس یکی از مهم‌ترین قطعات دستگاه تصفیه آب است که در بخش بالای دستگاه تصفیه وجود دارد . لازم ذکر است که شما باید به منظور تنظیم کردن به جهت فلش بر روی این شیر توجه کنید! بستن شیر میکس به سمت فلش مقدار سختی آب را کم خواهد کرد و باز کردن در جهت خلاف فلش؛ سختی آب را افزایش خواهد داد. از جمله نکات بسیار مهمی که در خصوص شیر میکس و تنظیم دستگاه تصفیه آب برای استفاده مداوم و موثر باید بدانید، به صورت زیر است:
1.ابتدا شیر میکس را کمی باز کرده و پس از چند ثانیه آب خارج شده را تست کنید.
2.اگر مقدار عدد مورد نظر شما حاصل نشد باید همین کار را تکرار کنید
3.بهتر است همیشه عدد سختی آب را کمی بالاتر از آن چیزی که می‌خواهید تنظیم فرمایید.
4.اگر قصد دارید عدد سختی آب را بر روی 100 تنظیم کنید باید آن را بر روی 150 قرار داده و اگر می‌خواهید بر روی 85 تنظیم گردد، باید آن را بر روی 130 تنظیم فرمایید. ممکن است این سوال برایتان به وجود بیاید که چرا نحوه تنظیم شیر بدین صورت است؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که پس از چند ساعت کارکرد مداوم دستگاه سختی آب کمی کاهش پیدا خواهد کرد.

5.شایان ذکر است برای آن که مطمئن شوید می‌توانید روز بعد از آب تست و نمونه گیری فرمایید، بنابراین بهتر است یک بار آب ذخیره شده در منبع دستگاه را خالی کنید تا آب تازه جایگزین گردد.

جمع بندی چگونگی تنظیم دستگاه تصفیه آب برای استفاده مداوم و موثر

در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی چگونگی تنظیم دستگاه تصفیه آب برای استفاده مداوم و موثر بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران در این خصوص مشورت فرمایید.

سوالات متداول برای چگونگی تنظیم دستگاه تصفیه آب

1.چرا تنظیم سختی آب مهم است؟
اگر سختی در محدوده مناسب تنظیم نشود، آب طعم تلخی خواهد داشت و همچنین این آب اسیدی می باشد که استفاده از آن توصیه نمی شود.

2.برای تنظیم تی دی اس به چه وسیله ای نیاز است؟
برای اندازه گیری TDS، به یک سختی سنج یا املاح سنج نیاز دارید.

3.چگونه شیر میکس را تعویض کنیم؟
اگر شیر میکس تصفیه آب شما خراب شده و قصد دارید آن را تعویض کنید فرقی نمیکند که قبلا پلاستیکی بوده یا فلزی، تمام شیر میکس ها به یک روش کار می‌کنند فقط توجه کنید هنگام نصب آن به جهت فلشی که روی بدنه آن وجود دارد دقت کنید.

امتیاز دهید post

پیغام بگذارید

Related Posts